Geboorte datum: 1947
Geboren in China als de jongste zoon van een heuze film familie. Yen Shi
Kwan was een nakomeling, zijn broer en zus zijn een stuk
ouder. Zijn vader Yam Yu Tin wordt gezien als een van China’s eerste
martial arts film regisseurs. De eerste film die hij regisseerde was
‘The red butterfly’. Deze productie kwam tot stand in Shanghai in 1927.
In de jaren vijftig verhuisde het gezin naar Hongkong en richtte de
vader zijn eigen film bedrijf op. Langzaam maar zeker werd zijn
broer Yam Tai Goon bekend, maar zus Yam Yin had het meeste succes. In
totaal maakt ze meer dan tweeëntachtig films. Hoofdzakelijk was dit in
de zwart wit Wong Fei Hung serie met Kwan Tak Hing. Maar in de periode
dat zijn familie grote bekendheid genoot zat Yen Shi Kwan nog in de
luiers. Regelmatig bezocht hij de filmsets met zijn vader en het is dus
ook niet vreemd dat hij de zelfde weg zou gaan volgen. Helaas is er niets
bekend over de martial arts achtergrond van Yen Chi Kwan. Een training in Peking opera is uitgesloten aangezien hij er
niet echt een acrobatische stijl op na houdt. Sommige beweren dat zijn
achtergrond in de ‘Eagles claw’ ligt maar echt bewezen is dit niet. Het
meest voor de hand liggende is dus ook dat zijn kung fu stijl hem door
gegeven is door zijn vader. Rond de helft van de jaren zestig vond Yen
Shi Kwan werk in het stunt team van Liu Chia liang en Tang Chia. Als je
goed oplet is hij dus ook in vele topfilms te zien als extra of in
kleine rolletjes. Echt succesvol verliep zijn carriere niet. Het bleef
bij kleine rolletjes voor de Shaw studio’s en dus ging hij op zoek bij
andere maatschappijen. Dit leverede hem iets grotere rollen op in films
van andere andere Sammo Hung en Yuen Wo Ping. Dean Shek was echter de
man die wel wat meer in hem zag en gaf hem een zijn eerste hoofdrol in
de film ‘The monk’. Helaas bleef het grote succes uit en de film flopte.
Maar naar eigen zeggen bracht deze film hem toch wel iets moois. Na al
eens eerder samengewerkt te hebben met Jackie Chan vroeg deze hem zelf
als tegenspeler in zijn regiedebuut. Zijn eerste echte grote rol als
schurk en een kans om eens goed te laten zien wat hij in huis had. En
wat een geweldig gevecht werd dit. Op super brute wijze zet hij zijn rol
neer maar in het eind gevecht wordt hij vernederd door Jackie Chan. Yen Shi Kwan was ontdekt als schurk en dit leverde hem flink wat rollen in
individuele producties op. Zijn rol in ‘The master strikes’ is werkelijk
briljant. Niet alleen weet hij door en door slecht over te komen, maar
het eindgevecht is werkelijk verbluffend. Even keert hij terug naar de Shaw studio’s voor een rol in ‘Kid from Kwantung’. Opvallend genoeg
speelt hij hier een goede kung fu meester die het op mag nemen tegen
Hwang Jan Lee. Eerder speelde hij ook een goede rol in ‘Dance of the
drunk mantis’. Samen met de Yuen clan ontwikkelde ze voor deze film de
‘Sick’ stijl. Compleet met een bleek gezicht speelt hij een meester die
zich verschuilt door net te doen als of hij ziek is. Hij slaapt in een
doodskist en zijn kung fu is gebaseerd op van alles en nog wat dat met
ziekte van doen is. Een voortreffelijke rol maar helaas kwam zijn succes
op het verkeerde moment. Door het langzame verdwijnen van het genre werd
hij gedwongen zich op tv series te storten. Af en toe maakte hij nog wel
een film. Toch wist hij op dat moment nog niet wat hem te wachten stond
voor de jaren negentig. Tsui Hark cast hem in 1991 voor een rol in het
succesvolle ‘Once upon a time in China’. De manier waarop Yen Shi Kwan
een aan lagerwal geraakte kung fu meester neerzet is werkelijk
voortreffelijk. Dit succes zorgde er voor dat hij in ‘Swordsman 2’
wederom tegenover Jet Li kwam te staan. Wat uitstraling lijkt hij wel
steeds charismatisch te worden en de baard die hij in deze film draagt
versterkt dit gevoel alleen maar. Het is wat laat in zijn carričre maar
plots gaat het hem voor de wind. Hij pakt de ene na de andere geweldige
rol en zet alles met dezelfde inzet neer. Vooral zijn rol in ‘Iron monkey’ zal niemand snel kunnen vergeten. Deze revival van het genre
komt wat eerder ten einde dan de grote golf uit de jaren zeventig en Yen
Shi Kwan vervalt wederom in televisie werk. Eigenlijk verwacht ik niet
dat hij hier problemen mee zou hebben. In de jaren heeft hij toch voor
prachtige film momenten gezorgd. Ook al is hij niet iemand die het super
ster status heeft weten te behalen. Is Yen Shi Kwan toch een acteur die
het maximale uit zijn mogelijkheden heeft weten te halen. En daar moeten
we hem absoluut voor respecteren.Geselecteerde films:
One
Armed Swordsman (1967)
Silent
Swordsman, The (1967)
Golden
Swallow, The (1968)
Return
of the One-Armed Swordsman (1969)
Have
Sword, Will Travel (1969)
Vengeance!
(1970)
Heroic
Ones, The (1970)
King
Eagle (1970)
New
One Armed Swordsman, The (1971)
Rescue,
The (1971)
Duel
of Fists (1971)
Deadly
Duo, The (1971)
King
Boxer (1971)
Killer,
The (1972)
Boxer
from Shantung (1972)
Angry
Guest (1972)
Water
Margin, The (1972)
Man
of Iron (1972)
Tough
Guy (1972)
Four
Riders (1972)
Prodigal
Boxer (1972)
Police
Force (1973)
Iron
Bodyguard, The (1973)
All
Men are Brothers (1973)
Men
from the Monastery (1974)
Wits
to Wits (1974)
Dracula
and the 7 Golden Vampires (1974)
Na
Cha the Great (1974)
Bloody
Money (1975)
Imposter,
The (1975)
Spiritual
Boxer, The (1975)
Killer
Clans (1976)
Condemned,
The (1976)
Shaolin
Plot, The (1977)
Iron
Fisted Monk, The (1977)
Fearless
Hyena, The (1979)
Dragon
Fist (1979)
Story
of Drunken Master, The (1979)
Dance
of the Drunk Mantis (1979)
Master
Strikes, The (1980)
Kid
from Kwangtung (1982)
Fearless
Hyena Part II (1983)
Once
Upon a Time in China (1991)
Swordsman 2
(1991)
Once
Upon a Time in China II (1992)
New Dragon
Inn (1992)
Iron
Monkey (1993)
Heroic
Trio, The (1993)
Kickboxer
(1993)
Thirteen
Cold Blooded Eagles, The (1993)
|