




 |
Langzaam maar zeker wordt de spanning in de kung fu school van meester
Tien
(Tien Fung) steeds groter. De jaarlijkse leeuwendans wedstrijd staat
namelijk weer te gebeuren en winnen betekend veel respect van de
omwonenden. Iedereen is dus ook druk bezig met de voorbereiding tot er op
het laatste moment iets fout gaat. Tiger (Wei Pei) de man die de eer van
de school zou moeten verdedigen komt ten val en raakt gewond. Hij kan
morgen dus niet meedoen en Lung
(Jackie Chan) moet zijn plaats in nemen. Op de dag van de wedstrijd
lijkt alles goed te gaan tot Lung
ontdekt dat Tiger onder de leeuw van de tegenpartij zit. Hierdoor is hij
zo afgeleid dat hij er met zijn hoofd niet meer volledig bij is dat hij
de wedstrijd verliest. Meester Tien
is ernstig teleurgesteld, maar probeert hier zo min mogelijk van te laten
merken. Lung
verzwijgt dat hij weet dat Tiger onder de leeuw zat en probeert kosten
wat kost zijn broer niet te verraden. Dit gaat goed totdat de situatie
onhoudbaar wordt en meester Tien
het geheim ontdekt. Tiger wordt weggestuurd en de rest krijgt de volle
laag. Maar Lung
is het er totaal niet mee eens en vindt dat zijn meester dit niet zo maar
kan maken. Hij besluit om ook weg te gaan, maar meester
Tien
houd hem tegen. Hij zegt dat hij alleen terug mag komen als hij samen
met Tiger terug komt. Lung
gaat op pad om zijn broer te vinden en komt er al snel achter dat deze
op het slechte pad geraakt is. Om het erger te maken wordt Lung ook nog
eens door de politie voor Tiger aangezien. Er ontstaan de meeste vreemde
situaties waarin Lung
alles op alles om zijn broer op het rechte pad te krijgen en uit de
handen van de politie te houden.
Wat mij betreft is dit absoluut Jackie Chan’s kung fu meesterwerk. Alles
zit geweldig in elkaar en is groots opgezet. Iedere scène staat
compleet op zich en zit vol met geweldige kung fu, humor en geweldige
kostuums. Om maar te beginnen met de opening van de film. Met zekerheid
durf ik te zeggen dat dit absoluut de meest spectaculaire en meest
gedetailleerde leeuwendans ooit opgenomen is. De spanning is erg goed te
voelen en de de bewegingen zien er geweldig uit. Dat er ondertussen ook
nog eens een andere strijd gevoerd wordt maakt het des te leuker. De
strijd tussen de twee broers, waar in Jackie Chan uiteindelijk het
onderspit delft is leuk bedacht. Het zelfde geldt natuurlijk voor de
gevechten. Ieder gevecht heeft wel zijn eigen gimmick of thema. Zo wordt
er gevochten met een houten bankje, een antiek pijp, een rok, een waaier
en nog veel meer attributen. De scène met de waaier zit briljant in
elkaar en het maakt niet uit hoe vaak Jackie Chan er mee gooit, het lijkt
er op dat hij hem altijd weer op weet te vangen. Het lijkt me dan ook
dat voor dit gevechten vele meters film in de prullenbak beland zijn.
Want de trucs die vertoond worden zullen niet altijd goed gegaan zijn.
Humor speelt natuurlijk een grote rol en normaal zijn de grappen in een
kung fu film altijd goed voor een glimlach. Maar in ‘The young master’
zorgt Jackie Chan voor meer dan dit. De geschetste situaties zijn zoals
altijd flauw. Maar ze zijn wel zo briljant gevonden dat ik bij het voor
de zoveelste keer kijken van de film al pret had voordat de echte
grap geweest was. De film is dan ook een absolute aaneenschakeling van
keiharde gevechten en luchtige humor. Dit kan natuurlijk ook niet anders
als je bedenkt welke grote namen hun medewerking aan deze film
verleenden. Yuen Biao is hier zeker een van en zijn gevecht met het
houten bankje is meesterlijk. Verder is zijn rol niet zo heel groot, maar
de indruk die hij achter laat is des te groter. Ander bekende namen zijn Fong Hak On en Lee Hoi San deze houden zich hoofdzakelijk bezig met het
vertolken van de boeven. Maar de man die absoluut de show steelt is Wang
In Shik. De Hap Ki Do specialist uit Korea laat een combinatie tussen
voetenwerk en klemmen zien die je absoluut versteld doet staan. Het eind
gevecht dat hij tegen Jackie Chan heeft duurt meer dan vijftien minuten
en blijft nog boeiend ook. Het karakter van Jackie Chan schiet totaal te
kort in dit gevecht, maar wint op zijn doorzettingsvermogen. Het is ook
niet echt een overduidelijk standaard kung fu film gevecht geworden.
Jackie Chan flirte hier al met zijn nieuwe manier van vechten en het
werkt erg goed. Een aantal zijn iets versneld. Dit is gedaan voor het
komische of dramatische effect. Normaal heeft dit niet mijn voorkeur
maar de manier waarop het hier gebruikt wordt levert voor mij geen
problemen op. Maar niet alleen het gefilmde zit goed in elkaar en
getuigd van veel toewijding, maar ook de sets zijn prachtig. De film is
vergelijkbaar met een Shaw brothers film en gebruikt vergelijkbare
binnensets. Alleen in ‘The young master’ zie je totaal geen geschilderde
wolken en bergen. Toch wil ik als laatste even mijn excuses aanbieden
voor het vele gebruik van woorden als geweldig, schitterend, briljant
enzovoort. Maar dit is gewoon absoluut Jackie Chan’s kung fu meesterwerk
die toch wel iedereen gezien moet hebben. Ik hoop ook dat dit het geval
is, want leuker als dit wordt het bijna niet.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |