Ayako Wakao -
Osamu Takizawa -
Masakane Yonekura -
Regisseur Kihachi Okamoto -
Speelduur 15:33 mins -
Prod. maatschappij Katsu Productions -

Door alle moorden die Zatoichi (Katsu Shintarô) in de loop der jaren pleegde kreeg hij een prijs op zijn hoofd. Hij is dus ook een gezochte crimineel en continue jagen er premiejagers op hem. Dit dwingt hem om keer op keer weer mensen te doden om te overleven. Dit stemt hem steeds mistroostiger en hierdoor verlangt hij naar rust en reinheid. Toevallig snuift hij ergens de lucht van kersenbloesem op. Dit doet hem meteen denken aan een dorp waar het altijd vredig was en de mensen vriendelijk. Door de regen vervolgt hij zijn weg om een bezoek te brengen aan deze plek. Langzaam klaart het op en als hij in het dorp aankomt is het lekker voorjaarsweer. Als eerste brengt hij een bezoek aan de smid. Die reageert niet echt op Zatoichi. Al snel heeft hij door dat deze een zwaard aan het smeden is. Vreemd voor een zo vredig dorp. Zatoichi zoekt er niet echt iets achter en besluit een bezoek te brengen aan het badhuis. Hier merkt hij vrijwel meteen dat het dorp wemelt van de Yakuza. Langzaam maar zeker komt hem ten gehore dat er veel veranderd is in het dorp. Twee jaar geleden heerste er enorme droogte. Dit dorp was een van de weinige plekken waar nog voedsel te vinden was. Als snel werd dit in de omgeving bekend en allerlei gespuis kwam deze kant op. De echte verdeling van het dorp kwam tot stand door een rijke vader en zijn zoon. Hun strijd zette de dorpelingen lijnrecht tegenover elkaar. Voor Zatoichi een situatie die hij graag wat verder zou willen bestuderen. Tevens is het Umeno ( Ayako Wakao), die met haar zachte warme handen vorige keer enorm veel indruk maakte, die hem laat blijven. Alleen zij lijkt een relatie te hebben met een ondoorgrondelijke Yojimbo ( Toshirô Mifune). Zatoichi laat zich hierdoor niet uit het veld slaan. Hij doet gewoon waar hij het beste in is en dat is uitzoeken wat er aan de hand is en de orde herstellen.

Als we het hebben over de meest bekende personages uit de Japanse filmgeschiedenis dan staan Zatoichi en Yojimbo zeker in dat lijstje. Het lijkt dus ook een droom die werkelijkheid wordt als ze beiden in een film te zien zijn. Helemaal als ze ook nog eens door de acteurs neergezet worden die ze oorspronkelijk gestalte gaven. 'Zatoichi meets Yojimbo' brengt ze beiden samen en is daarom al de moeite waard.

Het verhaal doet enigszins denken aan de oorspronkelijke 'Yojimbo' film van Akira Kurosawa. Één dorp waar twee bendes de rust verstoren. Een vergelijkbare basis maar 'Zatoichi meets Yojimbo' is een stuk minder duister. Het verhaal is ook wat meer omvattender. Dit wil alleen nog niet zeggen dat de personages meer diepte hebben. Want ondanks dat het verhaal erg boeiend is hadden de personages best meer uitgewerkt kunnen worden. Er wordt weinig achtergrond informatie verstrekt. Hierdoor worden de personages wat moeilijk te begrijpen. Natuurlijk helpt het als je bekend bent met Zatoichi en Yojimbo. Maar als je van beiden nooit eerder films gezien hebt kan het best verwarrend zijn. Hier komt nog eens bij dat het verhaal bijzonder traag is. Heel lang lijkt het nergens toe te lijden. Toch zijn de situaties die gecreëerd worden boeiend genoeg. Hierdoor kom je met gemak de film door. Want zowel Zatoichi als Yojimbo zijn alleen al door hun houding en mimiek interessant genoeg om naar te kijken. Vooral bij Zatoichi draait het allemaal om non-verbalen communicatie. Het blijft leuk hoe een blinde telkens weer mensen die gewoon kunnen zien aftroeft.

Film technisch is alles redelijk standaard. Er is niets wat heel erg opvalt. Er is hier dus ook niets op aan te merken maar verrassen doet het ook niet. Toch is alles wat we te zien krijgen van goede kwaliteit. De sfeer is somber maar past goed bij het verhaal.

Voor regisseur Kihachi Okamoto was dit zijn enige Zatoichi film. Hij weet alles waardig neer te zetten maar laat op wat kleine puntjes steekjes vallen. Zowel Zatoichi als Yojimbo komen net niet over als ze zouden moeten. Ze zijn net niet rechtvaardig genoeg en te veel bezig met hun eigen winstbejag. Het past namelijk niet bij de principes van Zatoichi om zelf winst te willen maken uit een situatie als deze. Wat ook bevreemdt is dat Yojimbo een gevaarlijke situatie helemaal alleen door Zatoichi laat opknappen. Terwijl de een vecht voor zijn leven staat de ander er bij en kijkt toe. Niet echt gedrag dat past bij de bushidocode.

Wat actie betreft is het een typische Japanse film. Er gebeurt dus ook vrij weinig. In het eerste uur wordt er maar weinig gevochten. Pas tegen het einde breekt het geweld los. Hierbij varieert het van grote slagvelden tot één tegen één gevechten. De choreografie is strak en direct. Natuurlijk zijn Katsu Shintarô en Toshirô Mifune absolute de beste vechters van de film. Het mooie hierbij is dat deze beiden een compleet andere vechtstijl hebben. Logische natuurlijk want eentje kampt met een handicap. Maar beide stijlen blijven prachtig om naar te kijken. Zatoichi die zijn zwaard onderhands vasthoudt en een wat rommelige indruk maakt tegen het superstrakke en arrogante van Yojimbo. Naast dit tweetal verschijnt er ook nog een derde vechter ten tonele. Zijn naam is Kuzuryu naar een dodelijk wapen wat hij bij zich draagt. Helaas vormt dit wapen een kleine teleurstelling. Het weegt namelijk totaal niet op tegen de mystieke opbouw die er gecreëerd wordt.

Wat ook een belangrijk onderdeel van de film vormt is humor. Het gaat hier alleen niet om luchtige maar om duistere grappen. Mensen worden belachelijk gemaakt en vooral hebzucht wordt hierbij aan de kaak gesteld. Het mooie is dat de verbale grappen zelfs overkomen als je de Japanse taal niet meester bent. Het leuke hiervan is dat er geweldig op irritante personages in de film gereageerd wordt. Net als je als kijker denkt 'Pfff doe even normaal' reageert iemand die zijn gedrag genadeloos afstraft.

Ondanks dat 'Zatoichi meets Yojimbo' niet perfect is weet de film prima te vermaken. Het is als een prettige reis door het oude Japan. Het verhaal heeft genoeg te bieden en de personages zijn super vermakelijk. De film zal dus ook zeker niet teleurstellen en zorgen voor een leuke ouderwetse avond vermaak.

In totaal bracht Asiamania drie DVD's uit met Zatoichi films. Op iedere dvd zijn twee films te vinden. Echt een logica is er in deze releases niet te vinden. In plaats van te beginnen bij het eerste deel krijgen we als eerste film nummer zestien voorgeschoteld. Op zich geen probleem want alle films zijn individueel erg goed te bekijken. Naast trailers voor andere Zatoichi films zijn andere extras niet aanwezig.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (stereo)
Uitgever Asiamania