Tijdens zijn zwerftocht
door Japan doet Zatoichi (Katsu Shintaro), de blinde masseur het
volgende dorp aan. De boeren die daar op het land werken zingen een lied
dat hem vreemd in de oren klinkt. Opgewekt gaat het over een leven
zonder gokken, hoeren of feesten. Verbaasd loopt hij verder. In het dorp
is zijn verbazing nog groter. Door de slechte oogst heeft de heer van
het dorp de boeren verboden te feesten. Dit om ze tegen zichzelf te
beschermen. De laatste tijd besteden ze namelijk meer aandacht aan
vertier dan aan werken. De rijke gokbazen maakten hier gretig gebruik
van. Vele boeren verloren hun land door schulden. Dit werd weer
doorverkocht aan vrienden van de rijken. Vele boeren werden geruïneerd
en er is maar weinig wat ze er tegen kunnen doen. Gelukkig werpt een
samurai zonder meester zich op als hun bescherm heer. Deze man leeft al
jaren zonder zwaard en weigert nog bloed te vergieten. Via een omweg
raakt Zatoichi bevriend met zowel de samurai zonder meester en de heer
van het dorp. Voor beiden heeft hij enorm veel respect en probeert ze
een handje te helpen door de grote onrustzaaier van het dorp om te
brengen. Helaas gaat dit niet zonder onschuldige slachtoffers. Twee
naïeve jongens laten zich namelijk door de onrustzaaier tegen Zatoichi
keren. Door zijn blindheid ziet hij niet wie hem aanvalt. Een van hen
vindt de dood en de ander verliest een arm. Zatoichi is bijzonder
ontdaan door de situatie. Daarna neemt hij afscheid en vervolgt hij zijn
reis in de veronderstelling dat het wel goed zal komen met het dorp. Een
behoorlijke tijd later verschijnt opeens de jongen die door Zatoichi
zijn arm verloor. Hij wil wraak maar is niet tegen de blinde
zwaardvechter opgewassen. Gefrustreerd laat hij de jongen achter en
vervolgt zijn weg. Later ontmoet hij ook nog de zus van de jongen die
hij per ongeluk vermoordde. Zij is in de prostitutie beland en weigert
tegen hem te praten. Hierdoor realiseert Zatoichi zich dat het helemaal
niet goed gaat met het dorp. Een van de twee mannen waar hij zoveel
respect voor had heeft tegen hem gelogen en dit moet recht gezet worden.
In 1962 werd de eerste
Zatoichi film gemaakt. Deze was zo een succes dat er in de jaren die
volgden maar liefs zesentwintig vervolgen en een langlopende televisie
serie gemaakt werd. De kracht van dit alles zit hem vooral in het
karakter van het hoofdpersonage. Hij is niet aantrekkelijk om te zien.
Het woord antiheld is dus ook het eerste wat er naar boven komt. Maar
zijn manieren spreken bijzonder tot de verbeelding. Hij is een filosoof,
heeft een hele aparte kijk op de wereld en laat zich nooit overbluffen.
Kortom heel interessant materiaal voor een film.
Voor velen is 'Zatoichi
the outlaw' een van de minste films uit de serie. Regisseur Satsuo
Yamamoto gaf hiermee zijn eerste en enige kijk op het fenomeen Zatoichi.
De film valt uit de toon bij de rest omdat het verhaal erg complex is.
Hierdoor wordt het wat zwaardere kost dan normaal en is het belangrijk
dat je het koppie er bij houdt. Maar om over een slechte film te spreken
is niet netjes. Het verhaal zit namelijk erg sterk in elkaar en heeft
een mooie opbouw. Er zitten bijzonder sterke dialogen in waarin er
lustig op los gefilosofeerd wordt. Vooral als Zatoichi een gelijke geeft
gevonden is dit erg boeiend. Het draait natuurlijk allemaal om zijn
personage De anderen zijn eigenlijk alleen maar aanwezig om er voor te
zorgen dat hij goed over komt. Hierdoor zijn er maar weinig van deze
personages echt goed uitgediept. Twee of drie krijgen veel aandacht en
de rest blijft een wat leeg omhulsel. Was dit anders gedaan dan was het
de film waarschijnlijk niet ten goede gekomen. Het verhaal zou te lang
geworden zijn en te veel afdwalen van de basis. Hierdoor is de keuze van
de regisseur goed te begrijpen.
Het meest
vermakelijke van de film is natuurlijk de manier waarop de blinde
Zatoichi een niets vermoedende ziende persoon aftroeft. Hij laat zich
niet belazeren en zoekt de uitdaging regelmatig zelf op. Hij doet dit
natuurlijk zo dat niemand van zijn omstanders dit door heeft. De kijker
weet natuurlijk wel beter. Dit loopt uiteen van een handboog
schietwedstrijd tot het kopen van een zakdoek. De een is natuurlijk wat
minder spectaculair dan de andere maar het resultaat is het zelfde.
Vooral de zelfingenomen en voldane kop van Shintarô Katsu maakt dit
helemaal af. De meest boeiende van deze confrontaties is wel als
Zatoichi een snaar instrument ter hand neemt. De opbouw hierin is
briljant. Zatoichi laat eerste een hele tijd met zich sollen door een
rijke man. Pas als hij er echt niet meer onder uit kan accepteert hij de
uitdaging. Natuurlijk wint hij deze zonder moeite en om het af te maken
doet hij er nog een schepje bovenop om de man nog iets meer te
vernederen.
De gevechten zijn
snel en direct zoals je ze in een Japanse film mag verwachten. De actie
is hier wel belangrijk maar het verhaal is toch het voornaamste. De
gebruikte choreografie zit goed in elkaar en komt echt over. Wat alleen
een klein beetje mist is de overtuiging in de slagen van het zwaard. Het
gaat hier telkens weer om 'one hit kills'. Maar de zwaarden moeten wel
heel scherp zijn willen ze op deze manier echt dodelijk zijn. Verder is
ieder gevecht een klein verhaaltje op zich. Op vernuftige wijze weet
Zatoichi zich door meerdere tegenstanders heen te werken. En dit is
bijzonder interessant om te zien.
Iets wat het meeste
opvalt aan 'Zatoichi the outaw' is de manier waarop de film er uit ziet.
Het gaat hier om een productie uit 1967 maar hij zou zo een paar jaar
geleden gemaakt kunnen zijn. De kleuren zijn prachtig en de gebruikte
technieken erg vooruitstrevend. Dit alles wordt ondersteund door een erg
bijzondere soundtrack die special voor de film gemaakt werd. Dit is een
kruising tussen western en Japanse muziek.
Zatoichi is absoluut een van de legendes uit de film geschiedenis. Hij
is een bijzonder boeiend personage en het lijkt me niet dat je als
martial arts film liefhebber met een film over hem mis kan gaan. 'Zatoichi
the outlaw' vertelt ons een intrigerend verhaal over onderdrukking,
verraad en wraak. Dit wordt op een goede en boeiende manier gebracht
maar je moet alleen wel blijven opletten. Het verhaal heeft namelijk
nogal wat personages en het is in het begin even zoeken wie er nu echt
toe doen.
Copyright
kungfufilms.nl (2007) |