Lin Quan
Wong Kam Kong - n.v.t.
Lee Yuk Tong -
Chun Lam -
Regisseur Ringo Lam -
Speelduur 95 min -

Een jonge Fong Sai Yuk (Lee Tien San) vlucht samen met een oudere monnik door de woestijn. Ze worden achterna gezeten door een leger van Ching soldaten. Hoe erg Fong Sai Yuk ook zijn best doet, ontsnappen blijkt onmogelijk en na een enorme strijd wordt  hij gevangen genomen en vindt de oude monnik de dood. Het leger brengt hem naar de Red lotus tempel, een duivelse plek waar de Chings alle Shaolin mannen gevangen houden en wapens laat maken voor hun leger. Aangezien de tempel vol zit met allerlei vallen en de bewakers uiterst streng en wreed zijn, is ontsnappen uitgesloten. Iedereen die in opstand komt wordt onmiddellijk gedood. Eenmaal binnen gaat Fong Sai Yuk meteen de confrontatie aan met de hoge priester Sun (Wong Kam Kong) van de tempel. Tot zijn grote schrik krijgt Sun hulp van Hung Si Kwan (Lin Quan) een Shaolin held die over gelopen blijkt te zijn.

De eerste poging van regisseur Ringo Lam om een kung fu film te maken en het resultaat is bijzonder vernieuwend. “Burning paradise” heeft niks weg van andere New wave films en staat geheel op zichzelf. Geweldige Indiana Jones achtige sets en een morbide duistere sfeer die een blijvende indruk achterlaat. Toch is er nog ruimte gevonden om er de nodige grappen in te verwerken, geen flauwe humor maar goeie verbale grappen. Het tempo in de gevechten ligt  net iets lager dan we normaal gewend zijn in dit genre maar hier door komt het juist een stuk realistischer over en hou je goed het overzicht in wat er gebeurt. De rol van de priester van de Red lotus tempel wordt gespeeld door Wong Kam Kong, een bekend schilder in China is en die af en toe een film rolletje mee pakt. Toen regisseur Ringo Lam hier achter kwam heeft hij speciaal voor hem het script aan gepast zodat hij in de film ook wat kunstwerken kon maken. Opvallend is dat alle hoofdrol spelers uit “Burning paradise” geen bekende acteurs zijn en dit hun eerste film is. Lin Quan heeft het hier meteen maar bij gelaten en Leen Tien Sun heeft nog een rol gespeeld in het geflopte “drunken master 3”, en heeft het daarna voor gezien gehouden. Wat ik erg jammer vind want ze doen beide niet onder bij de rest van de Hongkong acteurs.

Drager Video
Taal Cantonees
Uitgever Made in Hongkong