Anthony Wong - Trailers
Eric Tsang - Confidential file
Sammi Cheng - Cast & Credits
Regisseur Andrew Lau & Alan Mak - Music video
Speelduur 97 min - Photo Gallery
Productie maatschappij Media Asia - Making of

Bijna tegelijkertijd zitten Lau Kin Ming (Andy Lau) en Chan Wing Yan (Tony Leung) op de politie-opleiding. Door omstandigheden zal hun lot vergelijkbaar zijn, maar toch ook weer heel verschillend. Lau Kin Ming wordt, nog voordat zijn opleiding voltooid is, geronseld door gangster Hon Sam (Eric Tsang). Ming maakt zijn opleiding af en maakt promotie na promotie. Zijn dubbel functie is dus ook steeds belangrijker voor gangster Hon Sam. Met een spion op zo'n goede plek weet hij steeds de politie te snel af te zijn. Voor Chan Wing Yan is het leven minder voorspoedig. Door zijn scherpe geest springt hij tijdens zijn opleiding al erg in het oog van zijn leidinggevende. Ze bieden hem een contract van drie jaar aan als undercover agent. Een aanbod wat hij niet kan weigeren, want dit is toch de droom van elke beginnend agent. Maar na drie jaar zit hij zo diep in de organisatie dat ze hem onmogelijk terug kunnen trekken. Ze houden hem dus waar hij is en dit begint steeds meer uitwerking te hebben op zijn persoonlijkheid. Chan Wing Yan krijgt te kampen met identiteitsproblemen, maar blijft het politiekorps trouw. In het tiende dienstjaar van beide mannen beginnen hun levens ernstig verstrengeld te raken. Gangster Hon Sam krijgt door dat hij een infiltrant in zijn groep heeft en de politie begint te vermoeden dat er ook bij hun iets niet klopt. Tot overmaat van ramp krijgt de corrupte Lau Kin Ming de opdracht om uit te zoeken wie in hun corps de informatie uitlekt naar Hon Sam. Er ontstaat een kat en muis spel waarin het er steeds meer op begint te lijken dat Chan Wing Yan zijn ware identiteit driegt kwijt te raken.

Eens in de zoveel tijd wordt er een film gemaakt die in een klap een grote verandering teweeg brengt; 'Infernal affairs' is zo'n film. Het blijft natuurlijk apart dat twee regisseurs aan een film werken, maar het resultaat liegt er niet om. Alles is werkelijk tot in de puntjes uitgewerkt en het verhaal wordt verteld door middel van subtiele hints. Het wordt je dus niet aangegeven op een presenteer-blaadje, maar je moet met je eigen fantasie de niet vertelde delen zelf invullen. Hierdoor is de verbazing over bepaalde situaties des te groter en zal het begrip een aantal seconde later bij de kijker opeens optreden. Dit is vooral meesterlijk in de scène waarin beide partijen ontdekken dat er een verrader moet zijn. Lichaamshoudingen en zenuwtrekjes die op schitterende wijze een extra dimensie aan het verhaal geven. De combinatie van camerawerk met de muziekkeuze versterkt de meeslependheid van het moment alleen maar meer. Hiermee wordt een dromerige, maar toch alerte sfeer neergezet. Iets wat natuurlijk bijzonder moeilijk te creëren is en samen met perfecte weergave van emoties de grote kracht van deze film is. Er wordt dus ook geacteerd op hoog niveau. Iets wat natuurlijk ook niet vreemd is, want de gehele cast bestaat uit alleen maar top acteurs. Mannen die al jaren mee draaien en vele awards op hun naam hebben staan. Vooral Tony Leung weet erg veel medeleven op te wekken. Verward door zijn situatie probeert hij standvastig zijn leven op de rails te brengen. Het zelfde geldt ook voor Andy Lau alleen zijn emotionele situatie ligt net even anders. Toch weet hij het gevoel van zijn karakter erg goed over te brengen op de kijker ook al is dit niet altijd even sympathiek. Eric Tsang die de meeste zullen hem wel kennen uit komedies zet overtuigend een gangsterbaas neer. Zijn spel is verbazingwekkend en dit alles zonder irritante piepstem. De laatste belangrijke acteur is natuurlijk Anthony Wong. Zoals bijna altijd is hij superieur en erg overtuigend. In een Hongkong gangster film verwacht je natuurlijk een overvloed aan schietpartijen en ander geweld. 'Infernal affairs' draait bijna alleen op drama en geweld is een pure bijzaak. De aanwezig scènes zijn kort, maar hebben wel een erg gewelddadig karakter. Wat ook opvalt is dat de mannelijk verbroedering niet extreem naar voren geschoven wordt. Het is wel aanwezig maar blijft ergens op de achtergrond. Dit komt natuurlijk omdat de gehele film over eenzame karakters gaat die zich door hun situatie niet te veel willen binden. De manier waarop het verhaal zich ontwikkeld is werkelijk fantastisch. Je moet je alleen wel voorbereiden op hevige emotionele klappen, want net zoals in het echte leven zal het niet zo lopen als je zelf zou willen. Zoals ik al eerder schreef zijn het de subtiele hints die deze film zo ontzettend goed maken. Samen met de gedetailleerde manier waarop emoties overgebracht worden en de onverwachte wendingen in het verhaal, is dit een film die ver boven de rest uitsteekt. Laten we hopen dat dit het toekomst beeld wordt voor de Hongkong film industrie.

Deze dvd komt in een prachtig weergegeven dubbele dvd uitvoering. Natuurlijk met kartonnen inschuifhoes en vele extra's. Helaas voor de mensen die geen Chinees spreken zijn deze extra's zoals altijd zonder ondertiteling. Geschreven teksten zijn wel in het Engels aanwezig. Maar voor het bekijken van de trailers, music video, en photo gallery hoef je geen Chinees te spreken. Het confidential file gaat ook heel goed zonder ondertitels aangezien er bijna niet gesproken wordt. Het zijn beelden van de ceremonie van de eerste film dag aangevuld met behind the scene's beelden. Het enige wat dus echt een probleem kan opleveren is de aanwezige making of .., aangezien hier erg veel in gesproken wordt.

Drager dvd 2 disc (reg 3)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1)
Ondertiteling Engels & Chinees