Crystal Kwok - The master: interview met Yuen Wah
To Wai Wo - Crystal clear: interview met Crystal Kwok
Lam Bing Hong - The insider: interview met John Kreng
Regisseur Tsui Hark - Trailer gallery
Speelduur 89 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden. Met deze gedachte verliet Tak (Yuen Wah) zijn vaderland China. Hij starten een redelijk succesvolle Chinese geneeswinkel en nam zelf een Amerikaanse leerling aan. Johnny (Jerry Timble) leerde hard bij hem maar verdween opeens van de een op de andere dag. Een lange periode later is Johnny plots terug. Dit is alleen niet om even gezellig bij te praten met zijn oude leraar. Hij daagt hem uit voor een gevecht en begint zonder pardon op hem in te beuken. Door zijn leeftijd is Tak niet meer in staat zich goed te verweren tegen dit jeugdig geweld. Zijn winkel wordt vernield en hij loopt allerlei inwendige verwondingen op. Gelukkig wordt hij net op tijd gered door Anna (Anna Ricket), een meisje wat toevallig in de buurt was. Ze neemt hem mee naar huis en geeft hem rustig de tijd om te genezen. In deze periode komt Jet (Jet Li) naar Amerika om zijn meester te bezoeken. Maar als hij na veel pijn en moeite bij zijn winkel komt is deze dicht getimmerd. Na een aantal dagen zoeken heeft hij nog geen succes. Jet besluit om maar in de winkel op de terugkeer van zijn meester te wachten. Alleen deze voelt er weinig voor om terug te keren. Zijn vertrouwen is geschaad door Johnny en hij is bang dat deze weer terug zal komen. Voorlopig verstopt hij zich dus gewoon nog even bij Anna thuis. Dit helpt de situatie niet echt en Jet doolt verloren rond in een vreemd land. Hij beheerst de taal niet en belandt in de ene vechtpartij na de andere. Er zijn zelfs drie Latino’s die hem als leraar willen en hem overal volgen. Volgens Jet is iedereen in Amerika gek en hij snapt er niets van. Het is de trouw aan zijn leraar die hem er nog houdt. Hij wil kosten wat kost zijn mysterieuze verdwijning oplossen. Maar met al die gekken en Johnny in de buurt zal dit niet makkelijk worden.

Voor het maken van deze film vertrok Tsui Hark met een team van stuntmannen en acteurs naar Amerika. Om kosten te besparen werd het verdere personeel samen gesteld uit Amerikaanse mensen. Dit zal natuurlijk voor de nodige communicatie problemen gezorgd hebben op de set. Hier merk je vrij weinig van want de film heeft wel dat typische Hongkong sfeertje. Zelfs de niet Chinese stuntmannen en vechters komen goed uit de verf. De actie scènes zijn explosief, keihard en agressief. Gevechten worden afgewisseld door achtervolgingen met duizelingwekkende stunts en zelfs schietpartijen worden niet geschuwd. Dit mengt allemaal erg goed tussen het martial arts geweld. Wat Tsui Hark eigenlijk gewoon gedaan heeft is een klassieke kung fu film vertalen naar moderne tijden. Het resultaat mag er best wezen. Alleen het op Hongkong manier neerzetten van Amerikaanse personages komt wat knullig overkomt. Ze vertonen allemaal een opvallende vergelijking met de mensen uit ‘Karate kid’ of ‘Karate tiger’. Dit geeft ook meteen het tiener niveau van de film aan. Het gedrag wat de Amerikanen vertonen is redelijk overdreven te noemen. Clichés worden niet geschuwd. Zodra we een politiebureau van binnen betreden zit werkelijk iedere agent aan de vette hap. Het enige wat er op dat moment nog aan ontbreekt is een louche agent in een schreeuwerig shirt. En ja hoor, nog voordat we het bureau uit zijn meldt de agent zich. Het scheelt natuurlijk ook dat de film al meer dan tien jaar oud is. De tijden en het niveau zijn gewoon veranderd en dit is duidelijk te merken. Maar het draait hier natuurlijk om de actie en deze is prima in orde. Jet Li maakt leuke combinaties en is supersnel in zijn bewegingen. Natuurlijk is het ook erg leuk om hem weer eens te zien in zijn jonge jaren. De film werd namelijk gemaakt in 1989. Om financiële redenen is hij toen niet uitgebracht. Pas na het succes van ‘Swordsman 2’ werd de film drie jaar later uitgebracht. Het eindgevecht vindt plaats boven op een wolkenkrabber. Dit is een gevecht waarin een paar man het opnemen tegen honderden aanvallers. Yuen Wah laat hier geweldig als eerste zijn kunnen zien. Maar als Jet Li later aan de beurt is bewijst hij niet onder te doen voor deze veteraan. Zijn gevecht met Jerry Timble is geweldig en van hoog niveau. Er wordt veel gebruik gemaakt van de omgeving en vooral glas speelt een belangrijke rol. Er is zelfs nog een bizarre stunt te zien van iemand die even aan een touw over de rand van de wolkenkrabber gaat. Op het eerste gezicht lijkt dit niets bijzonders. Maar als je hier goed over na gaat denken is het best linke soep. Veel variatie in het afsluitende gevecht dus. Ook het verhaal heeft diverse lagen. Zelfs romantiek wordt op subtiele wijze door het verhaal gemengd. Gelukkig wel op een manier dat een martial arts film waardig is. Geen gezwijmel en geneuzel dus. Het is aanwezig en dat is genoeg. Verder is er natuurlijk nog de relatie tussen de leerling en de meester die belicht word. Iets wat voor het eind gevecht moet zorgen en een subplot over drie gangsters. Alles is redelijk serieus maar gaat wel met de gebruikelijke knipoog. ‘The master’ zal nooit in aanmerking komen voor de titel beste Jet Li film. Het is een aparte film die twee werelden samen brengt. Helaas is het niveau wat kinderlijk maar de actie weet dit gelukkig redelijk glad te strijken.

Extra’s

Zoals altijd is ook deze Hongkong legends tot in de puntjes verzorgt. Natuurlijk ontbreken ook de extra’s niet en deze zullen de echte liefhebbers meteen enthousiast maken. Bey Logan geeft natuurlijk zijn Audio commentaar. Wederom komt hij goed beslagen ten ijs en geeft veel achtergrond info over alles wat er te zien is. In The insider krijgen we een interview met John Kreng te zien. Niet iemand die veel met Hongkong films te maken heeft gehad. Maar omdat hij aanwezig is geweest bij het hele film proces van ‘The master’ weet hij hier veel over te vertellen. Dit interview duurt iets langer dan zeventien minuten. Het tweede interview is getiteld Crystal clear. Dit is een gesprek met de actrice Crystal Kwok. Ze spreek over hoe het was om te filmen met Jet Li en Tsui Hark. Ook wijdt ze uitgebreid uit over haar eigen carrière die tegenwoordig meer achter dan voor de schermen is. Dit interview duurt iets langer dan twaalf minuten. Het derde interview is met Yuen Wah en is genaamd The master. Dit interview is gelijk opgenomen met het gesprek wat op de ‘Iceman cometh’ dvd terug te vinden is. Het grote verschil is natuurlijk dat hier meer op ‘The master’ gefocust wordt. Yuen Wah praat deels over zichzelf en de andere helft praat hij over het maken van de film. Dit interview duurt iets langer dan vijftien minuten. Natuurlijk ontbreekt op deze dvd ook de trailer niet. Zowel de originele als de Hongkong Legends trailer is aanwezig.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands / engels