Pan Yin Tse - N.v.t.
Fan Mei Sheng -
Liu Chia Liang -
Regisseur Chang Cheh -
Speelduur 112 min -
Productie maatschappij Shaw brothers -

De Chi School, bekend om zijn gouden zwaard, wordt aangevallen door een bende onder leiding van een gewetenloze boef met de naam Longarm. De beste leerling weet de aanvallers te weren, maar raakt dodelijk gewond en sterft. De leraar van de Chi school (Tien Feng) neem de zoon van de gestorven leerling, Fang Kang (Wang Yu) op als of dit zijn eigen was. Fang Kang ontwikkeld zich goed als zwaardvechter en maak zelf kans om de school over te nemen. Het enige wat niet zo goed gaat is het contact tussen hem en zijn mede-leerlingen. Doordat de Chi hem voortrekt ontstaat er continu ruzie. Zelfs de verwende dochter van Chi (Pan Yin Tse) maakt hem het leven zuur, tot Fang Kang er genoeg van heeft en besluit weg te gaan om zelf een leven op te bouwen. Maar ze laten hem niet makkelijk gaan en spreken af hem in het bos op te wachten. Dit loopt behoorlijk verkeerd af als Fang Kang weigert om met Chi’s dochter te vechten. In een woede aanval hakt ze zijn rechter arm af en compleet van slag strompelt Fang Kang weg het bos in. Hij wordt gevonden door een eenzaam meisje (Chiao Chiao) wat op een afgelegen boerderij woont. Ze verzorgd zijn wonden tot hij weer beter is. Fang Kang kan het moeilijk verkropen dat hij nooit meer als zwaardvechter door het leven zal kunnen gaan. Echter een boek over linkshandige zwaardtechnieken bied de oplossing.

Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van Wang Yu, ik vind dat hij behoorlijk te kort schiet als martial arts acteur. Niet geheel onlogisch, want hij heeft totaal geen achtergrond op dit gebied (wel is hij olympische kampioen zwemmen geweest). Maar als drama acteur komt hij wel erg goed over, “One armed swordsmen” is hoofdzakelijk een dramatische film met als bijzaak wat gevechten die erg mooi in elkaar gezet zijn en geweldig opbouwen naar een climax. Alle gevechten zijn kort en zonder toevoegingen van acrobatiek, maar ze kijken wel makkelijk weg. Iedereen van de Chi school gebruikt natuurlijk het zwaard, maar de tegenstanders hebben speciaal een wapen ontwikkeld wat het zwaard van de Chi school kan verslaan. Een zwaard dat in de linkerhand gehouden wordt en de mogelijkheid biedt om het zwaard van de tegenstander vast te klemmen. De rechterhand blijft vrij om een verborgen mes mee te hanteren. Het motto van de film is eens een zwaardvechter altijd een zwaardvechter en dat je je lot nooit kan ontsnappen. Dit loopt continue als een rode draad door de film heen en geeft het geheel een iets neerslachtige sfeer mee. Mooie studiolocaties, compleet met water partijen en geweldige beelden van een festival in de stad maken deze film tot een lust voor het oog. Ik weet zeker dat iedere Hongkong film fan deze film als een absolute klassieker beschouwt, want dat is het zeker.

Drager Video
Beeld kwaliteit Redelijk
Geluid kwaliteit Redelijk