Dennis Dun - Featurette
James Hong - Interview with Richard Edlund
Victor Wong - Extended ending
Regisseur John Carpenter - Stills gallery
Speelduur 95:43 mins - Production notes
Prod. maatschappij 20th century fox - Music video

Jack Burton (Kurt Russel) is een vrachtwagenchauffeur die zich nergens druk om maakt. Hij is stoer, bijdehand en vrijgezel. Zijn leven speelt zich af in zijn truck en de plaatsen waar die hem brengt. Regelmatig is hij in de Chinatown van San Francisco te vinden. Hij had alleen nooit kunnen vermoeden dat hij hier in aanraking zou komen met het bovennatuurlijke. Als de vriendin van Wang Chi (Dennis Dun) ontvoerd wordt gaan ze er achter aan. Dit brengt ze midden in de onderwereld van Chinatown. Georganiseerde bendes bestrijden elkaar met hand en tand. Alsof dat nog niet genoeg is mengen zich er drie bizarre figuren in de strijd. Mannen die in de Chinese mythologie bekend staan als de drie stormen. Als laatste komen Jack Burton en Wang Chi oog in oog te staan met Lo Pan (James Hong). Een legendarische figuur die geen tastbare menselijke vorm meer is. Al tweeduizend jaar doolt hij rond op zoek naar die ene vrouw die zijn vloek kan opheffen. Hij wil weer menselijk worden om zo van het leven te genieten. Natuurlijk staat Wang Chi het niet toe dat zijn vriendin voor deze doeleinden gebruikt zal worden. De simpele ontvoering begint dus aardig extreme vormen aan te nemen. Ze vragen hulp aan een oude magiër genaamd Egg Shen (Victor Wong). De hoeft er niet over na te denken en maakt zich meteen klaar voor de strijd tegen Lo Pan. Via de ondergrondse wereld van San Francisco trekken ze naar het hoofdkantoor van Lo Pan. Een reis die Jack Burton doet beseffen dat er veel meer gaande is in de wereld dan hij ooit door had.

Als we het over cult klassiekers uit de jaren tachtig hebben moet 'Big trouble in little China' absoluut genoemd worden. John Carpenter creëerde namelijk een geweldig film vol actie, humor en avontuur. Niets is te extreem en hij krijgt het voor elkaar om Chinese mythe en legendes naar Amerika te brengen. Als bonus heeft de film ook nog eens een voortreffelijk aantal acteurs in de hoofdrollen. Want wees nou eerlijk Kurt Russel, James Hong en Victor Wong zijn karakters op zich.

John Carpenter was een regisseur die vooral scoorde in het horror genre. 'Halloween' was zijn grootste hit maar ook 'Escape from New York' geniet grote bekendheid. Hier gooit hij het over een vergelijkbare boeg als de laatstgenoemde. De gebruikelijke straatbendes worden vervangen door Chinezen en er wordt een vleugje horror/magie toegevoegd. Het moge overduidelijk zijn dat John Carpenter een voortreffelijk regisseur is. Hij weet het verhaal te vertellen zonder enige afleiding of zijsporen. De continuïteit is enorm en het tempo briljant. Ieder personage heeft zijn functie. De hele tijd heerst er een gevoel van spanning en als dit niet het geval is neemt humor de leiding over. Dit gaat gepaard met gevatte dialogen en heerlijke oneliners. Het verhaal overkomt je dus gewoon tijdens het kijken.

De wereld waar we mee naar toe genomen worden is deels realistisch. Zo is de helft opgenomen in San Francisco en de andere helft in studio's. Hier belanden we in typische jaren tachtig doolhoven, geheime gangen en ondergrondse gewelven. Computer animaties bestonden nog niet en dus komen deze er ook niet aan te pas. Het blijft dus allemaal redelijk suggestief. Heel af en toe verschijnt er een monster. Deze bestaan uit rubber, mensen en creativiteit. Door het gebruik van de juiste camerahoeken en spanning valt dit eigenlijk niet eens op.

Niet geheel onbelangrijk is de aanwezigheid van kung fu. Helaas kan er niet gezegd worden dat de actie scènes briljant zijn. Door het gebruik van sfeer en suggestie heb je eigenlijk niet eens door dat er maar weinig technieken uitgewisselde worden. Het draait hier meer om het aannemen van coole poses. Vervolgens worden er wat wapens tegen elkaar aangeslagen en je hebt een gevecht. Gek genoeg werkt het ook nog. Dit komt natuurlijk wel door de ondersteuning van magie. Was dit element namelijk weggelaten dan had de hele truc waarschijnlijk niet opgegaan. De drie stormen maken hier het meeste gebruik van. De gene die gebruik maakt van elektriciteit is hier het beste voorbeeld van. Continue beweegt de elektra zich over zijn lichaam. Tevens kan hij hier gebruik van maken om op te stijgen en bliksemschichten af te schieten. Een ander kan zijn innerlijke kracht gebruiken om zijn lichaam op te blazen. Klinkt niet echt ontzettend handig maar toch heeft hij hier baat bij. Helaas wordt hem dit uiteindelijk wel fataal.

Carter Wong vertegenwoordigt de Hongkong film industrie in deze Amerikaanse klassieker. Zijn fysieke verschijning wordt goed benut. Helaas wordt hier wel weer het bewijs geleverd dat een martial artist zonder goede choreograaf niet kan schitteren. We krijgen maar weinig van hem te zien. Zelfs als hij een demonstratie mag geven met twee zwaarden is het niets bijzonders. De bewegingen die hij maakt zijn continue het zelfde. Dit is jammer maar we hoeven hem dit niet aan te rekenen.

Kurt Russel speelt werkelijk de sterren van de hemel. Zijn manier van acteren is ontspannen en gevat. Eigenlijk is het vreemd dat hij de sleutelfiguur is in de film. De eigenlijke held wordt gespeeld door Dennis Dun. Kurt Russel behaalt zijn glorie door mazzel en niet door kunde. Maar het gaat hier om een Amerikaanse film en een Aziaat in de hoofdrol was misschien iets te veel van het goede. Opvallend is wel dat naast Kurt Russel alle oosterse acteurs de show stelen. James Hong en Victor Wong zijn werkelijk briljant. In vergelijking met hun schieten de Amerikaanse acteurs zwaar te kort. Vooral de manier van acteren van Kim Cattrel komt gemaakt en overdreven over. De vraag is dus of dit met opzet gedaan is of dat ze echt niet anders kan.

De muzikale ondersteuning doet het jaartal waarin de film gemaakt is eer aan. Er valt dus ook een typische jaren tachtig soundtrack te horen. Veel synthesizer muziek die enorm pakkend is. De muziek vormt een goed sluitend geheel met de beelden en hebben dus een goede ondersteunende functie. Let vooral even op de titel song want fouter dan deze kom je ze haast niet tegen.

Eigenlijk geldt dus voor de gehele film dat John Carpenter door middel van de juiste technieken je dingen laat zien die er niet zijn. Hij maakt zo een enorme sfeer dat wat werkelijk gebeurt er niet meer toe doet. Hiermee bewijst hij een voortreffelijk regisseur te zijn die het medium film tot het maximale weet te benutten. Met 'Big trouble in little China' bewijst hij dat Amerikanen ook extreem goede fantasie/martial arts films kunnen maken. Deze film brengt namelijk de twee werelden samen op goede en doordachte wijze. Het is dus ook iedereen aan te raden om deze klassieker te gaan kijken. Hier moet alleen wel bij gezegd worden dat film al weer twintig jaar oud is. Natuurlijk zie je dit terug maar de dialogen en sfeer blijft tijdloos en dit houdt de film al die jaren staande.

Fans van 'Big trouble in little China' komen met deze Engelse dubbel dvd prima aan hun trekken. Op de tweede disk zijn namelijk aardig wat extra's terug te vinden. In totaal is er rond de zesenveertig minuten aan Deleted scene's aanwezig. Dit is enig zins wat opgerekt door het gebruik van verschillen bronnen. Sommige scènes zijn namelijk wel op de betamax tapes beland. Hierdoor word er zowel rauw als materiaal van die bron getoond. In eerste instantie was het einde van de film iets langer. Bij de Extended ending krijgen we te zien hoe deze oorspronkelijk bedoeld was. Bij de production notes vinden we de teksten terug uit de originele perskit. Hier staat zowel leuke achtergrond info in als het verhaal van de film. De Music video spreekt natuurlijk voor zich. Hier is de clip van de titelsong terug te vinden. Het is trouwens grappig want het is regisseur John Carpenter die dit nummer zingt samen met zijn band 'The coupe the villes'.  De featurette is een special van zeven en een halve minuut. Hierin worden interviews gecombineerd met beelden uit de film. Als laatste is er nog geschreven info terug te vinden over de cast en crew.

Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 4.1)
Uitgever 20th century fox
Waardering          9,5/10