Rutger Hauer - Three filmaker commetaries
Sean Young - Dangerous days: making blade runner
Edward James OIson -
Regisseur Ridley Scott -
Speelduur 117:23 mins -
Prod. maatschappij Warner bros pictures -

Het is 2019 en de wereld is behoorlijk veranderd. De planeet is een stuk minder bewoonbaar geworden en een heleboel dieren zijn uitgestorven. Het aantal mensen is echter aanzienlijk gegroeid. Hierdoor zijn de steden overbevolkt en moest er gezocht worden naar andere planeten om te kunnen wonen. Deze onderzoeksreizen worden door de mens aangestuurd maar niet uitgevoerd. Hiervoor zijn de zogenaamde 'replicants' in het leven geroepen. Robots die niet van mensen te onderscheiden zijn. Het enige wat ze niet hebben zijn emoties. Echter waren de makers wel bang dat ze deze zouden ontwikkelen. Berekend is dat dit ongeveer vier jaar zou duren. Om er voor te zorgen dat dit niet gebeurt werd de levensduur ingesteld op vier jaar. Helaas gaat het mis en er zijn modellen die al eerder een eigen bewustzijn ontwikkelen. Vier weten een ruimteschip te kapen en terug te keren naar de aarde. Hier gaan ze op zoek naar degene die ze ontworpen heeft. Ze willen verhaal halen en eventueel hun levensduur laten verlengen. Maar dit gaat niet zonder slachtoffers te maken. Om ze te stoppen word Rick Deckard (Harrison Ford) een van de beste 'Blade runner' gevraagd ze te helpen. Maar hij heeft zich al een tijdje teruggetrokken uit dit werk en voelt er weinig voor om de missie aan te nemen. Uiteindelijk gaat hij toch overstag en opent hij de jacht op de vier 'replicanten'. Zijn eerste taak is om ze te vinden. Iets wat niet makkelijk zal worden want ze zijn niet van echte mensen te onderscheiden.

Een film als 'Blade runner' lijkt een beetje te misstaan op een website genaamd kungfufilms.nl. Toch is er een kleine link met de andere films die op de site terug te vinden zijn. Run Run Shaw, het brein achter de Shaw brothers, was namelijk een van de producers van de film. Niet dat dit heel erg veel betekent. Hij heeft nooit invloed gehad op het eindproduct en het enige wat hij gedaan heeft is zorgen voor geld. Een zuiver zakelijke zet waarmee hij zijn positie op de wereldmarkt hoopte te vergroten. Toch is het leuk om zulke zijsporen eens onder de loep te nemen want je weet namelijk nooit wat het je zal brengen.

Regisseur Ridley Scott had een overduidelijk visie tijdens het maken van 'Blade runner'. Hij wilde een hele bijzondere sfeer neerzetten en een huiveringwekkend toekomstbeeld creëren. In die periode waren de computers net aan hun grote opmars begonnen. Robots kwamen ook steeds meer in opspraak en dit riep natuurlijk allerlei vragen op. Want wat zou er gebeuren als robots hun eigen wil zouden creëren. Hoe zou het aflopen als hun schepper ze niet langer de baas zou zijn. Met dit als basis werd een verhaal geschreven. Alleen dit verhaal helemaal uitkauwen doet hij niet. Alles wordt omhult door mysterie en als kijker ben je continue aan het puzzelen. Dit pakt op een bijzonder positieve manier uit. Langzaam wordt de psychische druk aardig opgevoerd en krijgen de personages meer diepgang. Alleen als je een actie film verwacht kom je teleurgesteld uit. 'Blade runner' maakt namelijk geen haast. Alles kruipt voort op een bijzonder loom tempo. Zelfs de strijd die aan het einde de grote conclusie moet brengen is niet spetterend. Hier draait het meer om angst. Wat voor gevoel zou het geven als je door een menselijk roofdier opgejaagd zou worden. Dit kat en muis spel wordt op huiveringwekkende wijze weergegeven. Hier neigt de film zelfs een beetje naar het horror genre. Het genre waar de film dus ook in past is een psychologische triller. Het is er alleen wel eentje in een sience fiction jasje.

De sfeer in 'Blade runner' is met het woord 'Duister' in een keer omschreven. Alles is grimmig en somber en voelt troosteloos aan. Er wordt overmatig gebruik gemaakt van regen en dit verzwaart alles nog eens. Een vrolijke film is het dus absoluut niet. Maar dit neemt niet weg dat de getoonde beelden enorm intrigeren. Door middel van rook en vreemde lichtval wordt een heel bizar geheel gecreëerd. Vaak kloppen deze effecten voor geen meter maar dit maakt het gevoel dat ze oproepen des te sterker. We bevinden ons immers in een toekomstige wereld en hebben geen idee wat er allemaal veranderd is. Echt diep op deze veranderingen wordt er niet ingegaan. We mogen deze zelf bedenken en invullen. Het is alleen bijzonder grappig om te zien hoe de computerschermen er in de film uit zien. Computers uit de jaren tachtig die het idee moeten wekken in 2019 te functioneren. De technologie is nu veel verder dan de ideeën die er geopperd worden. Opvallend is ook de overmatige consumptie van sigaretten. Want met het rookbeleid wat momenteel van kracht is zal er in 2019 waarschijnlijk alleen in geheime bunkers nog gerookt mogen worden. Al dit soort dingen schetsen samen een heel grappig beeld van een toekomst die nooit zal zijn. Misschien dat sommige zaken wel zullen gebeuren maar het jaartal dat hier neergezet wordt is iets te snel. Dit neemt trouwens niet weg dat 'Blade runner' een waanzinnige sfeer heeft. Een sfeer die bijna niet te vergelijken is met andere films.

Om de beelden te versterken werd de hulp van niemand minder dan Vangelis ingeroepen. Een keyboard virtuoos waarvan bijna iedereen de naam wel kent. Hij weet een soundtrack neer te leggen die werkelijk briljant is. Evenals de beelden gaat het allemaal bijzonder traag. Geen snelle beats maar geluiden die totaal opgerekt zijn. Je kan hier compleet op weg drijven. Dit samen maakt de film een trip van meer dan twee uur waarin in je compleet weg spacet op geluid en beeld.

Harrison Ford was tweede keuze voor de rol van Rick Deckard. In eerste instant was het namelijk Dustin Hofman die ze voor de rol wilde hebben. Een keuze die voor de tegenstrijdigheid gemaakt werd. Dustin Hofman is namelijk totaal niet een heldhaftige type. Harrison Ford natuurlijk wel maar in de rol die hij hier neerzet komt dat niet heel erg naar buiten. Zijn personage heeft er allemaal niet zo'n zin in en is eigenlijk klaar met alles. Hierdoor is hij vrij passief. Toch bijt hij zich aardig vast in zijn missie. Harrison Ford doet het goed in deze rol. Hij kan zowel de drama als de actie scènes goed aan. Maar ons Hollands patriotten hart gaat natuurlijk onmiddellijk sneller kloppen bij het lezen van de naam Rutger Hauer. De manier waarop hij de doorgeslagen robot neerzet is heerlijk. Hij mag behoorlijk de psychopaat uithangen en daar is hij erg goed in. Beide acteurs zijn dus ook een prima keuze geweest. Opvallend is dat er verder nog best veel grote namen aan de film meewerkten. Alleen regisseur Ridley Scott heeft de meeste rollen tot bijzaak gereduceerd. Harrison Ford is het meeste in beeld en de rest dient als ondersteuning. Hierdoor wordt het allemaal behoorlijk claustrofobische. Iets wat door de sterke vertelling weer compleet weg geveegd wordt.

'Blade runner' behoort tot de knallers uit de jaren tachtig. Bijna alles klopt aan de film en de sfeer is werkelijk briljant. Het enige wat tegen zou kunnen gaan staan is het lage tempo. Maar aangezien dit de film juist maakt zou het ook niet sneller kunnen. Ondanks dat de film in het sience fiction genre thuis hoort levert hij niet wat je zou verwachten. Het is namelijk eerder een futuristisch drama. Een psychologische triller die zich ergens in de toekomst afspeelt. Het draait hier allemaal om emoties die in deze tijd niet zouden staan maar wel begrijpelijk zijn. Mocht je dus zin hebben in een duistere klassieker over de toekomst is 'Blade runner' de film die je zoekt.

Op de tweede disk van deze 'Final cut' is een documentaire terug te vinden van maar liefs drie en een half uur. Hierin word de film besproken van het ontstaan van het idee tot het maken van deze 'Final cut'. Dit gebeurt doormiddel van interviews, stukken uit de film, verwijderde scènes, beelden van de set en ga zo maar door. Werkelijk alles wat je zou willen weten over de film word behandeld. Het enige nadeel hiervan is wel dat het allemaal wat lang duurt. Je moet er bijna een avond voor uittrekken om deze documentaire te bekijken. Iets wat natuurlijk geen probleem is als de interesse groot genoeg is.

Drager DVD (reg 1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital 5.1)
Uitgever Warner home video