Emily Chu - Different strokes: interview met Sammo Hung
Man Hoi - Spot light on action: Interview met Arthur Wong
Lam Ching Ying - Deleted fight scènes
Regisseur Sammo Hung - Trailer gallery
Speelduur 87 min -
Prod. maatschappij Bo Ho film company -

Het zorgen voor zijn zwakzinnige broer, Do do (Sammo Hung) valt Ah Tad (Jackie Chan) niet altijd even makkelijk. Zijn broer is een man van dertig met het geestelijk vermogen van een kind van een vijf. Regelmatig moet hij hem dus ook uit de problemen halen. Door zijn jonge vriendjes belandt hij regelmatig in de meest vreemde situaties. Maar dit is niet hetgene waardoor Ah Tad met zichzelf in de knel komt te zitten. Hij vindt zijn baan als politie agent geweldig. Zijn grote droom is om te gaan werken op een schip om deze manier iets van de wereld te zien. Even lijkt het er op dat dit werkelijkheid gaat worden. Ah Tad heeft alles helemaal op orde in zijn hoofd. In zijn enthousiasme vraagt hij zijn vriendin ten huwelijk, maar dit wordt helemaal verkeerd op gevat. Zij krijgt het gevoel dat hij met haar wil trouwen zodat ze tijdens zijn afwezigheid voor Do do kan zorgen. Deze actie pakt dus ook helemaal verkeerd uit en Ah Tad is genoodzaakt een andere oplossing te zoeken. Maar zodra Do do door krijgt wat er te gebeuren staat gaat deze compleet dwars. Er ontstaat een ruzie tussen de twee broers waarna Do do gaat proberen op eigen benen te staan. In zijn zoektocht naar werk wordt hij vreselijk vernederd zonder het zelf door te hebben. Gelukkig komt Yank (Meng Hoi) net op tijd binnen om hem te redden. Yank brengt hem thuis bij Ah Tad en confronteert hem nogmaals met de situatie. Er zit niets anders op voor Ah Tad dan het hele varen te vergeten en gewoon voor zijn broer te blijven zorgen. De band tussen het tweetal is nu hechter dan ooit en dat blijkt ook nodig te zijn. Door stom toeval raakt Do do betrokken bij een bende oorlog en is Ah Tad zelfs genoodzaakt de wet te overtreden.

Een bijzondere film in de enorme lijst van films die Jackie Chan maakte. Opvallend omdat de nadruk meer op drama ligt dan op de actie scènes. Na het filmen van de eerste scènes vonden de hoge bazen van Golden Harvest dat Sammo Hung ook best een rol in de film mocht spelen. Sammo Hung zou eerst alleen regisseren maar besloot zichzelf de film in te schrijven. Waarschijnlijk had hij zin in een uitdaging, want de rol die ontstond is nogal afwijkend. Compleet met bloempot kapsel weet hij erg overtuigend een zwakzinnige dertiger neer te zetten. Voor een keertje geen actie voor de behendige dikkerd, maar ouderwets acteerwerk. Complimenten zijn hier absoluut op zijn plaats want samen met Jackie Chan krijgt hij het voor elkaar om op de emoties van de kijker in te spelen. Wat hier vooral ook erg aan meewerkt is de opbouw van de film. We beginnen actie scène met Jackie Chan. In het bos vindt een vuurgevecht plaats wat alleen maar in Hongkong gemaakt kan zijn. Het tempo is lekker vlot en natuurlijk behoorlijk over de top. Hierna wordt het wat actie betreft opvallend rustig en het personage van Sammo Hung wordt geïntroduceerd. We krijgen allerlei situaties te zien waarin zijn jonge vriendjes misbruik van zijn volwassen uiterlijk maken. Doordat er een goed balans zit tussen ontroerende scènes en komische scènes loopt het verhaal lekker door. Wat in ieder geval goed naar voren komt is de band tussen beide broers. Het gaat om het maken van keuzes en de concessies die je hier bij moet doen. Het verhaal zit dus ook bijzonder sterk in elkaar en hier is dus ook maar weinig op aan te merken. Het enige is dat het soms wat kinderachtig overkomt maar dit is niet vreemd voor een Hongkong film. Langzaam maar zeker sluipt het onderdeel het verhaal in waarmee we aan de grote finale kunnen beginnen. Actie zoals we het gewend zijn van Sammo Hung en Jackie Chan is hetgene wat we te zien krijgen. Ongeveer vijftien minuten lang gaan we van gemotoriseerde achtervolgingen naar een gevecht op een bouwplaats. Voor de echte old skool fans is dit een geweldig stukje film. De ene na de andere bekende acteur passeert de revue. Dick Wei, Phillip Ko, Meng Hoi, Blackie Ko, James Tien en nog vele andere maken deze gehele finale tot een absoluut succes. De gevechten zijn keihard, confronterend en redelijk realistisch. Dit laatste komt omdat er geen bewegingen verspilt worden en de gevechten niet te lang duren. Dit past perfect bij de serieuze tint die de rest van film heeft. Om de balans hierin niet te verliezen is er dus ook voor gekozen om Sammo Hung niet te laten vechten. Een wijze keuze want dit had de hele film kunnen ontkrachten. Deze laatste scène maakt dus ook het ontbreken van de actie scènes in een klap weer goed. Natuurlijk moet ik nogmaals toegeven dat het een nogal uitzonderlijke film is voor Sammo Hung en Jackie Chan. Ik kan me best voorstellen dat als je niet weet waar je aanbegint ‘Heart of the dragon’ nogal tegen kan vallen. Toch raadt ik iedereen aan deze film een kans te geven. Zorg alleen wel dat je een beetje in een mellow bui bent en laat je meeslepen in dit emotionele avontuur met een explosief einde.

Audio commentaar door Bey Logan: Waar de man het vandaan haalt blijft een mysterie maar wederom weet hij de complete film vol te praten. De ene interessante informatie volgt de andere in rap tempo op. Het blijft leuk om naar zijn enthousiaste commentaar te luisteren. Different strokes: interview met Sammo Hung: Jocelyn Tse interviewt in iets meer dan elf minuten Sammo Hung. Het gesprek gaat hoofdzakelijk of het maken van 'Heart of the dragon' en natuurlijk ontbreekt ook de toevoeging van beeld materiaal niet. Spot light on action: Interview met Arthur Wong: Een iets meer dan vijftien minuten durend interview met cameraman Arthur Wong. Onderwerpen als hoe hij in de film industrie terecht kwam, zijn persoonlijke voorkeuren en natuurlijk het film van 'Heart of the dragon' worden uitgebreid besproken. Deleted fight scènes: De meest interessante extra van deze DVD. Het gaat hier namelijk om drie vechtscènes die alleen aanwezig waren in de Japanse versie van de film. In 'Methadon mayhem' zien we Jackie Chan het opnemen tegen onder andere Liu Chia Yung. 'Two tribes' is de klapper. We zien Jackie Chan, Man Hoi, Yuen Wah en andere het op nemen tegen Lee Hoi San, Chiu Chi Lee, Fong Hak On en nog een aantal gangsters. Deze scène springt er uit doordat het die lekker old skool sfeer heeft. De laatste is ook meteen de kortste. 'Pickaxe killer' toont een stukje uit het grote gevecht. Hierin slaat Jackie Chan zijn tegenstander dood met een pikhouweel. Trailer gallery: Natuurlijk ontbreken ook de nieuwe en de originele trailer niet.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands / Engels