Temudjin (Odnyam
Odsuren en Tadanobu Asano) is de zoon van de leider van een Mongoolse
stam. Als hij negen jaar is gaat hij met zijn vader op pad om een bruid
uit te zoeken. Het is de bedoeling dat dit gebeurt bij de vijandige stam
Merkit. Hiermee hoopt Temudjin zijn vader hun vertrouwen terug te winnen
en vrede te sluiten. Helaas denkt Temudjin hier anders over. Hij laat
onderweg zijn oog vallen op Borte (Bayertsetseg Erdenebat en Khulan
Chuluun) een meisje van een kleine stam. Via een list dwingt hij zijn
vader om hem aan haar uit te huwelijken. De man heeft al snel door dat
hij hier niet onderuit komt. Hierdoor besluit hij akkoord te gaan en de
missie verder te stoppen. Samen keren ze terug naar hun eigen stam.
Helaas komen ze hier niet samen aan. Tenmudjin's vader wordt onderweg
vergiftigd en sterft ter plekke. Eigenlijk zou Tenmudjin nu de leider
moeten zijn maar nog voor dat de beste man begraven is grijpt zijn
tweede man de kans. Deze benoemt zichzelf tot leider en neemt alle
bezittingen tot zich. Tenmudjin en zijn familie laat hij hulpeloos
achter. Echter belooft hij nog wel om terug te komen zodra Tenmudjin
groot genoeg is. Nu is het namelijk tegen de Mongoolse wetten om de
jongen te vermoorden. Vanaf dat moment is het dus ook zaak dat de jongen
altijd om zich heen blijft kijken. Bij zijn moeder blijven is geen optie
en dus besluit hij er alleen op uit te trekken. Overleven is alleen geen
makkelijke opgave als je op de Mongoolse vlaktes woont. Verstoppen is
bijna onmogelijk en zonder paard ben je nergens. Het duurt dus ook niet
lang voordat Tenmudjin gepakt wordt. Gelukkig is hij nog niet groot
genoeg. Geketend en met een zwaar houten schot om zijn nek wordt hij
gevangen gezet. Lange tijd wordt hij vast gehouden tot hij op een
regenachtige dag kans ziet te ontkomen. Met het houten schot om zijn nek
slaat hij op de vlucht. Hij loopt tot hij uiteindelijk bij een heilige
plek aan komt. Hier vraagt hij ??, de god van de donder om hulp. Deze
toont zich genadig en helpt de jongen. Vanaf dit moment wil Tenmudjin
maar een ding en dat is het Mongoolse volk verenigen. Alleen dit is geen
makkelijke taak als je helemaal niets hebt.
De waarheid van
geschiedenis is niet altijd even makkelijk te bepalen. We moeten immers
de persoon die het vastlegde op zijn woord geloven. Hierbij wegen
factoren als aan welke zijde bevond de schrijver zich en komt het uit de
eerste hand sterk mee. Het mooiste is natuurlijk als het verhaal door
meerdere mensen omschreven is. Hierbij kunnen we vergelijken en bekijken
of er overeenkomsten zijn. Voor het verhaal van Genghis Khan zijn
hoofdzakelijk de omschrijvingen van de volken die hij onderwierp bekend.
Hierdoor wordt hij meestal omschreven als een bloeddorstige barbaar die
alleen maar om macht gaf. Natuurlijk moet hij ook een menselijke kant
gehad hebben. Regisseur Sergei Bodrov maakte het zijn missie om dit vast
te leggen. Hier voor richtte hij zich op het boek 'The secret history of
the Mongols'. Dit werd vlak na de dood van Genghis Khan geschreven door
een Mongoolse schrijver. Hierdoor krijgen we een hele andere kant van
het verhaal te zien. Een kant die hem een mens maakt die niets liever
wilde dan zijn volk verenigen en rust geven.
We beginnen bij de
jeugd van Genghis Khan en werken in een uur of twee toe naar zijn eerste
grote overwinning. Zijn leven was vol van tegenslagen en dus is er
genoeg stof om het boeiend te maken. Eigenlijk gaan we van het ene
persoonlijke drama naar het andere. Hier tussendoor loopt nog een
liefdes verhaal en slaan we diverse zij sporen in. Diegene die veel
actie verwacht moet dus geduldig zijn. Het verhaal kabbelt namelijk
gestaag voort en heeft af en toe een versnelling. Hierin worden de
personages op bijzonder sterke wijze neergezet. Dit is absoluut de grote
kracht van de film. Ook het samenspel tussen de personages zorgt voor
boeiende situaties. Ondanks dat de dialogen hierbij kort en bondig zijn
spreken ze boekdelen. Er kan dus gezegd worden dat het script goed
uitgewerkt is. Het enige minpuntje hierin is eigenlijk dat alles in het
begin in herhaling lijkt te vallen. Even lijken we in een cirkeltje te
gaan. Hierbij ontstaat het gevoel om de jonge Genghis Khan een schop
onder zijn kont te geven. Dit in de hoop dat hij zich zal gaan gedragen
als de grote leider die hij ooit zal worden. Helaas zijn wij als film
kijker hierbij slecht toeschouwers.
'Mongol' sluit zich
qua stijl aan bij de trend van dit moment. Het draait allemaal om groot.
Althans het verhaal rondom de man is normaal maar alles er omheen is
groot. Hier lenen de uitgestrekte vlaktes van Mongolie zich natuurlijk
uitstekend voor. Je kan hier prachtige shots maken waarbij de horizon
volledig in beeld is. Nederlandse cameraman Rogier Stoffers weet hier
samen met zijn Russische collega Sergei Trofimov uitermate goed weg mee.
De beelden zijn dus ook prachtig en een ware commercial voor het gebied.
De actie in de film
heeft een mooie opbouw. We beginnen met wat kleine achtervolgingen en
gevechten. Naarmate de film vordert wordt het allemaal steeds groter. Zo
worden er een aantal stammenoorlogen in beeld gebracht. Hierbij staat
tactiek, moed en strategie hoog in het vaandel. Eigenlijk komen alle
vormen van actie wel aan bod. Het loopt dus ook uiteen van
achtervolgingen te paard tot enorme veldslagen. Vooral de veldslag aan
het einde is enorm.
Een grote troef zijn
toch wel de acteurs in de film. Alle hoofdpersonages spelen werkelijk
enorm sterk. Hierbij moeten de twee kinderacteurs als eerste genoemd
worden. Zowel Odnyam Odsuren, die de jonge Temudjin speelt als
Bayertsetseg Erdenebat, die de jonge Borte neerzet zijn erg overtuigend
en innemend. Zij zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van de film.
Maar zonder Tadanobu Asano zou de film niet hetzelfde zijn. De meesten
zullen hem wel herkenen als de gestoorde huurmoordenaar uit 'Ichi de
killer' of als de duffe echtgenoot uit 'Survive style 5+'. Deze man
heeft zoveel charisma dat het bijna eng wordt. Alleen al stil zitten en
voor zich uitstaren is bij hem al boeiend. Hij draagt de film dus ook
met gemak. Opvallend is dat zijn tegenspeler Honglei Sun niet onderdoet
voor hem. Deze Chinese acteur, die onder andere in 'Seven swords' en 'Triangle'
te zien was gooit hier hoge ogen. Zijn charisma is even sterk als die
van Tadanobu Asano. De driehoek wordt compleet gemaakt door Khulan
Chuluun. Deze dame uit Mongolie had totaal geen ervaring en toch zet ze
hier een wereldrol neer. Complimenten voor haar maar ook voor regisseur
Sergei Bodrov die dit groepje heeft weten samen te voegen.
Als conclusie kunnen we dus zeggen dat 'Mongol' absoluut een film is die
je moet zien. Het geeft een interessante blik op een belangrijk stuk
geschiedenis. Of het allemaal waar is moeten we in het midden laten.
Hierbij moeten we ook de hulp die Temudjin krijgt van de geesten wereld
maar even vergeten. Verder is het absoluut een hele sterke film die
eigenlijk op alle fronten scoort. Het enige minpuntje is misschien dat
het niet meteen is wat je verwacht en dat het verhaal zich een beetje
lijkt te herhalen. Het verhaal is toch sterk genoeg neergezet om twee
uur te boeien en de acteurs zijn geweldig. Er kan dus niet anders gezegd
worden dat 'Mongol' en ware verrassing is. We mogen dus ook hopen dat de
geruchten voor een deel waar zijn.
Copyright
kungfufilms.nl (2008) |