Khulan Chuluun - Interview with the director
Odnyam Odsuren -
Bayertsetseg Erdenebat -
Regisseur Sergei Bodrov -
Speelduur 120:06 mins -
Prod. maatschappij CTB film company -

Temudjin (Odnyam Odsuren en Tadanobu Asano) is de zoon van de leider van een Mongoolse stam. Als hij negen jaar is gaat hij met zijn vader op pad om een bruid uit te zoeken. Het is de bedoeling dat dit gebeurt bij de vijandige stam Merkit. Hiermee hoopt Temudjin zijn vader hun vertrouwen terug te winnen en vrede te sluiten. Helaas denkt Temudjin hier anders over. Hij laat onderweg zijn oog vallen op Borte (Bayertsetseg Erdenebat en Khulan Chuluun) een meisje van een kleine stam. Via een list dwingt hij zijn vader om hem aan haar uit te huwelijken. De man heeft al snel door dat hij hier niet onderuit komt. Hierdoor besluit hij akkoord te gaan en de missie verder te stoppen. Samen keren ze terug naar hun eigen stam. Helaas komen ze hier niet samen aan. Tenmudjin's vader wordt onderweg vergiftigd en sterft ter plekke. Eigenlijk zou Tenmudjin nu de leider moeten zijn maar nog voor dat de beste man begraven is grijpt zijn tweede man de kans. Deze benoemt zichzelf tot leider en neemt alle bezittingen tot zich. Tenmudjin en zijn familie laat hij hulpeloos achter. Echter belooft hij nog wel om terug te komen zodra Tenmudjin groot genoeg is. Nu is het namelijk tegen de Mongoolse wetten om de jongen te vermoorden. Vanaf dat moment is het dus ook zaak dat de jongen altijd om zich heen blijft kijken. Bij zijn moeder blijven is geen optie en dus besluit hij er alleen op uit te trekken. Overleven is alleen geen makkelijke opgave als je op de Mongoolse vlaktes woont. Verstoppen is bijna onmogelijk en zonder paard ben je nergens. Het duurt dus ook niet lang voordat Tenmudjin gepakt wordt. Gelukkig is hij nog niet groot genoeg. Geketend en met een zwaar houten schot om zijn nek wordt hij gevangen gezet. Lange tijd wordt hij vast gehouden tot hij op een regenachtige dag kans ziet te ontkomen. Met het houten schot om zijn nek slaat hij op de vlucht. Hij loopt tot hij uiteindelijk bij een heilige plek aan komt. Hier vraagt hij ??, de god van de donder om hulp. Deze toont zich genadig en helpt de jongen. Vanaf dit moment wil Tenmudjin maar een ding en dat is het Mongoolse volk verenigen. Alleen dit is geen makkelijke taak als je helemaal niets hebt.

De waarheid van geschiedenis is niet altijd even makkelijk te bepalen. We moeten immers de persoon die het vastlegde op zijn woord geloven. Hierbij wegen factoren als aan welke zijde bevond de schrijver zich en komt het uit de eerste hand sterk mee. Het mooiste is natuurlijk als het verhaal door meerdere mensen omschreven is. Hierbij kunnen we vergelijken en bekijken of er overeenkomsten zijn. Voor het verhaal van Genghis Khan zijn hoofdzakelijk de omschrijvingen van de volken die hij onderwierp bekend. Hierdoor wordt hij meestal omschreven als een bloeddorstige barbaar die alleen maar om macht gaf. Natuurlijk moet hij ook een menselijke kant gehad hebben. Regisseur Sergei Bodrov maakte het zijn missie om dit vast te leggen. Hier voor richtte hij zich op het boek 'The secret history of the Mongols'. Dit werd vlak na de dood van Genghis Khan geschreven door een Mongoolse schrijver. Hierdoor krijgen we een hele andere kant van het verhaal te zien. Een kant die hem een mens maakt die niets liever wilde dan zijn volk verenigen en rust geven.

We beginnen bij de jeugd van Genghis Khan en werken in een uur of twee toe naar zijn eerste grote overwinning. Zijn leven was vol van tegenslagen en dus is er genoeg stof om het boeiend te maken. Eigenlijk gaan we van het ene persoonlijke drama naar het andere. Hier tussendoor loopt nog een liefdes verhaal en slaan we diverse zij sporen in. Diegene die veel actie verwacht moet dus geduldig zijn. Het verhaal kabbelt namelijk gestaag voort en heeft af en toe een versnelling. Hierin worden de personages op bijzonder sterke wijze neergezet. Dit is absoluut de grote kracht van de film. Ook het samenspel tussen de personages zorgt voor boeiende situaties. Ondanks dat de dialogen hierbij kort en bondig zijn spreken ze boekdelen. Er kan dus gezegd worden dat het script goed uitgewerkt is. Het enige minpuntje hierin is eigenlijk dat alles in het begin in herhaling lijkt te vallen. Even lijken we in een cirkeltje te gaan. Hierbij ontstaat het gevoel om de jonge Genghis Khan een schop onder zijn kont te geven. Dit in de hoop dat hij zich zal gaan gedragen als de grote leider die hij ooit zal worden. Helaas zijn wij als film kijker hierbij slecht toeschouwers.

'Mongol' sluit zich qua stijl aan bij de trend van dit moment. Het draait allemaal om groot. Althans het verhaal rondom de man is normaal maar alles er omheen is groot. Hier lenen de uitgestrekte vlaktes van Mongolie zich natuurlijk uitstekend voor. Je kan hier prachtige shots maken waarbij de horizon volledig in beeld is. Nederlandse cameraman Rogier Stoffers weet hier samen met zijn Russische collega Sergei Trofimov uitermate goed weg mee. De beelden zijn dus ook prachtig en een ware commercial voor het gebied.

De actie in de film heeft een mooie opbouw. We beginnen met wat kleine achtervolgingen en gevechten. Naarmate de film vordert wordt het allemaal steeds groter. Zo worden er een aantal stammenoorlogen in beeld gebracht. Hierbij staat tactiek, moed en strategie hoog in het vaandel. Eigenlijk komen alle vormen van actie wel aan bod. Het loopt dus ook uiteen van achtervolgingen te paard tot enorme veldslagen. Vooral de veldslag aan het einde is enorm.

Een grote troef zijn toch wel de acteurs in de film. Alle hoofdpersonages spelen werkelijk enorm sterk. Hierbij moeten de twee kinderacteurs als eerste genoemd worden. Zowel Odnyam Odsuren, die de jonge Temudjin speelt als Bayertsetseg Erdenebat, die de jonge Borte neerzet zijn erg overtuigend en innemend. Zij zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van de film. Maar zonder Tadanobu Asano zou de film niet hetzelfde zijn. De meesten zullen hem wel herkenen als de gestoorde huurmoordenaar uit 'Ichi de killer' of als de duffe echtgenoot uit 'Survive style 5+'. Deze man heeft zoveel charisma dat het bijna eng wordt. Alleen al stil zitten en voor zich uitstaren is bij hem al boeiend. Hij draagt de film dus ook met gemak. Opvallend is dat zijn tegenspeler Honglei Sun niet onderdoet voor hem. Deze Chinese acteur, die onder andere in 'Seven swords' en 'Triangle' te zien was gooit hier hoge ogen. Zijn charisma is even sterk als die van Tadanobu Asano. De driehoek wordt compleet gemaakt door Khulan Chuluun. Deze dame uit Mongolie had totaal geen ervaring en toch zet ze hier een wereldrol neer. Complimenten voor haar maar ook voor regisseur Sergei Bodrov die dit groepje heeft weten samen te voegen.

Als conclusie kunnen we dus zeggen dat 'Mongol' absoluut een film is die je moet zien. Het geeft een interessante blik op een belangrijk stuk geschiedenis. Of het allemaal waar is moeten we in het midden laten. Hierbij moeten we ook de hulp die Temudjin krijgt van de geesten wereld maar even vergeten. Verder is het absoluut een hele sterke film die eigenlijk op alle fronten scoort. Het enige minpuntje is misschien dat het niet meteen is wat je verwacht en dat het verhaal zich een beetje lijkt te herhalen. Het verhaal is toch sterk genoeg neergezet om twee uur te boeien en de acteurs zijn geweldig. Er kan dus niet anders gezegd worden dat 'Mongol' en ware verrassing is. We mogen dus ook hopen dat de geruchten voor een deel waar zijn.

Super compleet is de Nederlandse dvd release van 'Mongol' niet. Toch geven de twee aanwezige extra's boeiende achtergrond info over de film. The making of duur net iets minder dan een half uur en bevat veel informatie. Doormiddel van interviews, beelden van de set en beelden uit de film word dit alles uit de doeken gedaan. Het interview met regisseur Sergei Bodrov duurt net iets langer dan twintig minuten. Helaas spreekt hij Russische en is de engelse voice over die de vertaling doet nog steeds aanwezig. Dit maakt het wat rommelig maar met de Nederlandse ondertiteling erbij is het prima te volgen.

Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital 5.1, DTS)
Ondertiteling Nederlands of Frans
Taal Mongools of Frans