Het jaar is 1660 en de Machu's hebben net
het land over genomen, de Ching dynastie is een feit. Na vele
opstootjes van het volk besluit de keizer om dit een halt toe te roepen.
Hij maakt een wet waarin hij verbiedt dat gewone mensen kung fu mogen
beoefenen. Diegene die dit echter wel doet mag ter plekken geëxecuteerd
worden. Iedere executie levert de uitvoerende driehonderd tales op. Dit
nodigt natuurlijk allerlei premie jagers uit om in het wilde weg mensen
te gaan vermoorden. Generaal 'Fire wind' (Sun Hong Lei) is de grootste
hierin en tevens de meest meedogenloze. Overal waar hij met zijn
vreselijke leger komt laat hij een spoor van dood en verderf achter.
Niemand is veilig en zelfs vrouwen en kinderen vallen ten prooi aan zijn
hebzucht. Weerstand is onmogelijk om dat 'Fire wind' de beste vechters
van het land om zich heen vergaard heeft. Althans dat lijkt zo. Fu
Qingzhu (Liu Chia Liang) is een oude beul die voor de vorige keizer
werkte. Door alles wat hij in de loop der jaren gezien en gedaan heeft
verafschuwt hij geweld. Het enige wat hij wil is zijn eigen wandaden
goed maken en het volk redden. Als hij ernstig gewond raakt in zijn
strijd wordt hij gered door Wu Yuanying (Charlie Yeung Choi Nei). Zij
neemt hem mee terug naar haar dorp om hem te verzorgen. Hier word Fu
Qingzhu echter herkend door een van de dorpelingen. Zijn verleden zet
kwaadbloed en zonder ook maar zijn verhaal aan te horen willen ze hem
executeren. Dit was echter niet de bedoeling van Wu Yuanying en samen
met een vriend proberen ze hem te redden. Tijdens deze reddingsactie
weet Fu Qingzhu het tweetal te overtuigen met hem naar het Heaven
gebergte te gaan. Hier wil hij de oude meester 'Shadow glow' om hulp
vragen. Deze kluizenaar woont hier samen met vier volgelingen en staat
bekend als de meester van het zwaard. Na het aanhoren van het verhaal
besluit meester 'Shadow glow' te helpen. Hij stuurt zijn volgelingen met
Fu Qinzhu mee en geeft hem een speciaal zwaard mee. Ook Wu Yuanying en
haar vriend krijgen een speciaal zwaard. Samen vormen ze een
speciale groep die later bekend zal worden onder de naam 'Seven swords'.
Zij zijn de enige die generaal 'Fire wind' weestand kunnen bieden en het
volk kunnen redden.
Waar vroeger de martial arts films het
moesten doen met een klein budget worden we nu getrakteerd op de ene
grote productie na de andere. Voor 'Seven swords' werden complete dorpen
en burchten gebouwd in de Chinese woestijn. We gaan van ijzige vrieskou
naar de hitte van de zomer en kosten nog moeite zijn gespaard. De wereld
die gecreëerd word is erg realistisch en doet een beetje denken aan Tsui
Hark's eerdere werken als 'The blade'. De wereld is vrij kleurloos en
grauw en de mensen leiden een armoedig en gewelddadige bestaan. Alles
ziet er werkelijk geweldig uit en vooral de kostuums springen er goed
uit. Iedereen is tot in de details verzorgd. Diverse hoeden, tasjes
hoofdbanden en andere extra's maken de personages erg realistisch.
Waar
ook enorm veel variatie in zit zijn de wapens. Natuurlijk zijn er de
zeven zwaarden met stuk voor stuk hun bijzondere eigenschappen. De een
is flexibel de ander juist keihard en niet eens scherp. Het meest
opvallende zwaard is toch wel het wapen wat het vrouwelijke lid van de 'Seven
swords' hanteert. Het handvat bevindt zich niet aan het einde maar kan
over het hele blad verschuiven. Dit zorgt er voor dat aanval en
verdediging naadloos in elkaar over kunnen gaan. Het enige nadeel is
alleen dat het wapen bijna niet te hanteren is. De meest brute wapens
vinden we natuurlijk bij de slechten. Hier worden doormiddel van een
grote tang op stok, zonder pardon ledenmaten verwijderd. Een ander heeft
een grote paraplu waarmee hij in draai een hoofd kan afhakken. En weer een
ander gebruikt een enorm grote drietand. Hier zit dus ook erg veel
variatie in. Je kan er met dit soort wapens ook wel van uit gaan dat de
actie aardig bloederig en meedogenloos is. Het dodental in de film ligt
dus ook aardig hoog en dit maakt hem niet geschikt voor de gevoelige
kijker.
De gevechten zelf zijn een combinatie tussen mooie martial arts
en touwtjes werk. Het ene moment kijk je naar een goed gechoreografeerde
twee strijd en vervolgens naar grote flitsende veldslagen. De montage
werkt hoofdzakelijk met korte shots maar af en toe zijn er wat langere
series te ontdekken. Dit is vooral in het gevecht dat Donnie Yen samen
met Sun Hong Lei heeft. Als ze samen in een smalle steeg belanden
krijgen we een van de betere scènes te zien uit het moderne Hongkong
cinema. Beperkt door de ruimte en van boven af gefilmd is dit heerlijk
om naar te kijken.
Visueel gezien is 'Seven swords' absoluut een
spectaculaire film te noemen. Het zijn alleen wat andere punten waarbij
de problemen om de hoek komen kijken. Het verhaal is eigenlijk vrij
simpel. Het volk zit in de problemen en er moet strijd gevoerd worden
tegen de onderdrukkers. De personages zouden de smaak aan het verhaal
moeten geven. Hiervoor komen wat liefdesperikelen om de
hoek kijken en worden er wat gebeurtenissen uit het verleden aangestipt. Alleen op de één of andere manier blijven de personages toch
iets aan de vlakke kant. En dit zelfs terwijl de film meer dan twee uur
duurt. Het grote probleem zit hem gewoon in het feit dat er teveel
karakters in het verhaal zitten. Oorspronkelijk was 'Seven swords' ook
bedoeld om vier uur te duren. Alleen een bioscoop film met die lengte
wordt een wat lange zit. Er moesten concessies gedaan worden en Tsui Hark
heeft de film moeten inkorten. De grote vraag is dan alleen wat haal je
weg en wat laat je er in. Kies je voor het visuele of juist voor het
verhaal. Tsui Hark heeft duidelijk voor het visuele gekozen. Dit zie je
eigenlijk het meeste terug in de scène waarin besloten wordt de paarden
te laten gaan. Een van de mannen is erg gehecht en zijn paard en dit
gevoel is wederzijds. Wat volgt is een nogal onnodig dramatisch
afscheid. Visueel is het prachtig maar voor de vordering van het verhaal
compleet zinloos. De gedachte dat er ooit een vier uur versie gaat
verschijnen schept hoop voor de mensen die veel waarde hechten aan een
kloppend verhaal. In de tussentijd moeten we het met deze versie
doen. Best acceptabel want de wereld waar we mee naar toegenomen worden
is buiten het gewelddadige om prachtig. Het einde schept verwachtingen, want het
is toch wel duidelijk dat het hierbij niet afgelopen is. Het ligt alleen
aan het financieel succes of de geplande vervolgen er ook daadwerkelijk
gaan komen. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |