home           nieuws          filmrecensies          acteurs           artikelen         forum           links         contact
Of je nu op zoek bent naar old skool, jaren tachtig, moderne Hongkong films of enige ander vorm van Aziatische cinema of cult www.hkflix.com is de site waar je moet zijn. Met deze reden is www.kungfufilms.nl ook trots om hun als partner te hebben.

  ..




  Interview met  regisseurs Andrew Lau & Allan Mak over Infernal Affairs

Door de oprichting van 'Bright Angel distribution' gaat het er naar uit zien dat Hongkong films eindelijk de behandeling gaan krijgen die ze verdienen. Normaal gesproken duurde het een behoorlijke periode voordat de meeste Aziatische films in Nederland op video of  DVD te krijgen waren. De meeste films kwamen helmaal niet uit, laat staan dat ze in de grote bioscopen te zien waren. Na er eerst voor gezorgd te hebben dat de Thaise film 'Ong bak' in de bioscoop te zien was, is het nu de beurt aan de klapper 'Infernal affairs'. Deze politie film, die beide kanten van de wet op bijzonder wijze belicht brak in Hongkong alle records. Het is dan ook niet vreemd dat er een 'Infernal affairs 2' en 3 volgde. Beide doen niet onder voor het eerste deel. Om een beetje meer inzicht te krijgen in de film hebben we een interview met regisseurs Andrew Lau en Allan Mak vertaald uit het Engels.

 

 

Vraag: Hoe verklaar je het succes van Infernal Affairs in Hong Kong?

 

Lau: "We hebben niet alleen een goede film gemaakt, maar we hebben ook een ommekeer gemaakt in het lokale productiesysteem en de relatie tussen filmmakers en investeerders. Opnames met een afgemaakt script, goed uitgewerkte camerahoeken en verlichting bij elke scène. Dit is erg zeldzaam in de Hong Kong filmindustrie. De cast moest van tevoren het hele script doorlezen. Dit vond men helemaal niet erg aangezien ze enthousiast waren over het verhaal. De investeerders namen eveneens het script door zodat het erg duidelijk was wáár ze in investeerden. Het gaf ze veel vertrouwen in het project."

 

"We wilden dichter bij het publiek staan om ze weer trots te laten zijn op Hong Kong films. Uiteindelijk hebben wij zowel het publiek als onze collega-filmmakers beïnvloed. Ik hoop voortaan dezelfde spirit te kunnen handhaven in onze industrie. Ik ben erg blij met Infernal Affairs. De voldoening dat het met zich meebrengt is een grotere beloning dan geld."

 

Mak: Toen de filmindustrie op zijn absolute dieptepunt was gingen we pas echt goed bij onszelf te rade, en maakten we films dat ons diep raakten. Iedereen had het te druk toen de industrie hoogtijdagen maakte. In 2002 ging het slecht met Hong Kong, en dachten we eraan om een komedie te maken. Het waren namelijk sombere tijden. Maar na serieuze overweging gingen we toch voor Infernal Affairs. Het is weliswaar geen opbeurende film, maar wel een film dat past in dit era. We hoopten dat het weer bioscoopgangers zal aantrekken, zodat we weer een nieuwe start kunnen maken in onze industrie.

 

We zijn zo trots op de bezoekersaantallen, en de voldoening kwam niet zozeer van de recensies of  de het aantal bioscoopbezoekers. Het is de gedachte dat we een doorbraak hebben bereikt in slechte tijden. Iedereen belde om ons te feliciteren. Door onze teamgeest krijg ik het gevoel dat we weer volop bezoekers in de bioscopen kunnen aantrekken.

 

Vraag: De film doet denken aan de Hong Kong films uit de jaren ’80. Hebben jullie er bewust voor gekozen om een nostalgisch sfeertje te creëren?

 

Mak: De Hong Kong filmindustrie staat bekend om de  actie- en politiefilms, en er waren inderdaad veel films over undercover-agenten in de jaren ’80. Deze genres  zijn nu weinig in de bioscopen te zien omdat de smaak van het publiek door de jaren heen is veranderd. Romantische komedies zijn  nu in. Je kunt zeggen dat er een dosis nostalgie zit in Infernal Affairs. Ik denk echter dat de aantrekkingskracht zit in de nieuwe draai dat wordt gegeven in het al vertrouwde genre, met toegevoegde elementen als Boeddhisme, ridderlijkheid en vergeving.

 

Vraag: Zien jullie jezelf dezelfde weg opgaan als de regisseurs van de New Wave beweging in de jaren ’80 zoals Tsui Hark of Ann Hui?

 

Lau: Ik zal mezelf niet willen vergelijken met de filmmakers van de Hong Kong New Wave van twee decennia geleden. Maar ik geloof wel dat de filmindustrie op het punt gekomen is wat vergelijkbaar is met de pre-New Wave periode. Je hebt toegewijde vakmensen nodig die met elkaar samenwerken om innovatieve en kwalitatieve films te maken. Films zoals de New Wave regisseurs die maakten om de industrie de broodnodige impuls te geven. Dat is hetgene wat wij proberen te bereiken.

 

Mak: Ik ben het met Lau eens dat het tijd is voor een revolutie binnen de filmindustrie. Er is meer nodig dan vernieuwing om te bloeien. De New Wave regisseurs hebben nieuwe deuren geopend naar verschillende genres, en hebben gezorgd voor de nodige bezoekersaantallen. Maar op het moment hebben we meer nodig dan alleen het publiek. Er zijn interne veranderingen nodig om de industrie op lange termijn veilig te stellen. Als individuelen kunnen we een nieuwe draai aan de films geven. Je  hebt echter elkaar nodig om een goede organisatie en structuur binnen de industrie te brengen, om zo verder te kunnen ontplooien.

 

Vraag: Was het moeilijk om Infernal Affairs te maken in zulke roerige tijden binnen de industrie?

 

Mak: Het kostte me drie jaar om het verhaal voor Infernal Affairs te bedenken om er vervolgens een script voor te schrijven. Dit zonder te weten of er iemand zal zijn wat iets in het project ziet. Het werd keer op keer afgewezen, en ik dacht eraan om uit de filmindustrie te stappen als ik dit keer zal falen. Gelukkig werd Infernal Affairs een geslaagd project, maar ik weet wel dat er nog een hoop collega’s zijn met dezelfde zorgen. Het ligt niet aan de kwaliteit van onze films, maar aan de slechte economie dat het publiek uit de zalen blijft. Ze wachten liever op de vcd’s of dvd’s die een maand later uitkomen. De illegale handel maakt de situatie er niet beter op.

 

Lau: We waren onzeker over de toekomst toen we aan Infernal Affairs begonnen, maar we hielden vol en deden ons best. Verder haalden we de slechte gewoontes van de industrie eruit wat betreft scripts, casting en post-produktie.

 

Vraag: Kan je ons iets vertellen over de prequel Infernal Affairs II en de sequel Infernal Affairs III?

 

Lau: Normaal gesproken kijkt men eerst naar de opbrengst van de eerste film voordat men overweegt om het andere deel te maken. Als het tweede deel ook goed loopt, maakt men weer het derde deel. Zo hadden wij het echter niet aangepakt bij het maken van deze trilogie. We hadden al ideeën voor deel II en III tijdens het filmen van het eerste deel. Dus besloten we om deel II en III tegelijkertijd op te nemen. We hadden er namelijk veel vertrouwen in.Deze manier van werken wordt beschouwd als een mijlpaal in de Hong Kong filmindustrie, een unicum in de lokale filmproduktie.

 

Mak: De Infernal Affairs trilogie bestaat niet uit drie aparte verhalen. Het is één verhaal waarbij het einde samenkomt met het begin. In feite hadden we eerst het idee ontwikkeld voor deel I en III. Toen we deel I aan het opnemen waren kwamen we pas op het idee voor deel II.

 

Infernal Affairs II is dus de prequel op de eerste film. De oorsprong van de karakters worden hierin onthuld: de beginverhalen over de karakters van Andy Lau en Tony Leung. Hoe ze undercover werden, de een bij de politie en de ander bij de triade. Ook de verhouding tussen Anthony Wong en Eric Tsang die elkaar’s rivalen spelen wordt hierin belicht. Infernal Affairs III is het laatste hoofdstuk van het verhaal. Hierin draait het om de gebeurtenissen vóór en ná het eerste deel. Er worden nieuwe geheimen en relaties onthuld. Het publiek zal dan realiseren hoe omvangrijk het hele verhaal is, en het einde zal men zeker schokkend vinden. Je moet het zien om het te geloven.

 

Vertaald door: Si Chang

 

 

Hier onder volgt de data waarop 'Bright Angel distributions' de film in de bioscoop gaat brengen. De films zullen eerst in City (Amsterdam), Pathé Schouwburgplein (Rotterdam) en Pathé Scheveningen gaan draaien. Als ze daar succesvol zijn zullen ook elders in het land gaan draaien.

 

9 september INFERNAL AFFAIRS Andrew Lau & Alan Mak (Thriller, Hong Kong)
7 oktober ONE MISSED CALL Miike Takashi (Horror, Japan)
4 november INFERNAL AFFAIRS II Andrew Lau & Alan Mak (Thriller, Hong Kong)
2 december BREAKING NEWS Johnnie To (Action, Hong Kong)
6 januari INFERNAL AFFAIRS III Andrew Lau & Alan Mak (Thriller, Hong Kong)
10 februari CASSHERN Kiriya Kazuaki (Retro Science Fiction, Japan)

 

Voor meer info bezoek www.brightangel.nl of www.asiamania.nl

Terug naar het overzicht.

 

Nieuwsbrief