Ku Feng - Production notes & Biography's & selected filmography
Wang Lung Wei - Elegant trails: Ti Lung
Si Si - Elegant trails: Fu Sheng

Regisseur Sun Chung - Color stills
Speelduur 86 min - Original poster
Prod. maatschappij Shaw brothers - Other releases

Vermoeid, uitgehongerd en het einde nabij valt Chik Ming Sing (Ti Lung) van zijn paard. Al dagen is hij op de vlucht voor de bende waarbij hij zijn hele leven doorbracht. Terwijl hij uitgeput op de grond ligt nadert er een vreemdeling (Fu Sheng). Zonder ook maar iets te vragen biedt deze hem water aan en hierdoor vindt Chik Ming Sing zijn krachten terug. In plaats van de vreemdeling te bedanken slaat hij hem tegen de vlakte. In een oog wenkt springt Chik Ming Sing op het paard van de vreemdeling en hij gaat er vandoor. Het enige wat de vreemdeling kon doen is verbaasd toekijken. Het paard wat achter bleef is te vermoeid om nog een mens te dragen. Hij besluit te voet verder te gaan en vindt zijn paard terug bij een verlaten huis. Hier treft hij ook Chik Ming Sing weer aan. Hij spreekt hem aan op zijn gedrag maar echt reactie komt er niet. Wederom raken ze in gevecht maar stoppen uiteindelijk omdat ze even sterk zijn. Echt een vriendschap wordt er niet gesloten maar ze besluiten toch om samen in het huis de nacht door te brengen. De volgende ochtend worden ze echter vroeg gewekt door het geluid van paarden. Het blijken drie mannen te zijn die Chik Ming Sing kennen en direct gaan ze op de aanval over. De vreemdeling mengt zich zonder ook maar iets te zeggen in het gevecht en dood een van de mannen. Chik Ming Sing weet de andere twee te verslaan. Ze besluiten dat het niet verstandig is om hier te blijven en samen gaan ze verder. Chik Ming Sing vraagt zich alleen af met welke reden deze man hem help. Het antwoord is vrij simpel, hij heeft toch niets te doen en het leek erop dat hij zijn hulp wel kon gebruiken. Toch blijft hij het vreemd vinden maar onderweg verteld hij zijn verhaal aan de man. Jaren lang maakte hij deel uit van de '13 gold blooded eagles'. Een bende die van af jongs af aan getraind zijn door Yu Sze Hung (Ku Feng). Op meedogenloze wijze werden ze gedrild zodat ze compleet emotieloos en wreed werden. Alleen bij Chik Ming Sing was toch niet alle liefde uit zijn hart verdreven. Na een gevecht raakte hij gewond en vond hij onderdak bij een familie. Deze verzorgde hem erg goed en leerde hij wat liefde is. Maar dit zou niet voor eeuwig duren en vanaf het moment dat het beter met hem ging keerde hij terug. Maar Yu Sze Hung merkte meteen de verandering in zijn karakter. Het duurde dus ook niet lang voordat hij hem dood wilde hebben. Alleen Chik Ming Sing liet zich niet zomaar vangen en sloeg op de vlucht. Hij vlucht nu al dagen en is de uitputting nabij. Hij is verwart door de gebeurtenissen maar weet een ding zeker, de wrede praktijken van Yu Sze Hung moeten stoppen. En daar zal hij zelf voor zorgen.

Vanaf de eerste beelden zie je meteen dat het wat bijzonders moet worden. De beelden zijn op prachtige wijze gefilmd en onmiddellijk wordt de nieuwsgierigheid gewekt. Wat doet die man daar in de woestijn en waarom bedankt hij zijn redder niet. Deze spanning wordt ongeveer tot de helft van de film vast gehouden. Dan is het mysterie wel ontrafeld en kunnen we overgaan op de actie. Natuurlijk was het mooier geweest als de spanning de hele film vast gehouden werd. Maar helaas is dit iets wat maar heel weinig voorkomt in Hongkong films. Toch is hetgene wat we hier voor terug krijgen ook zeer de moeite waard. Hierbij doel ik nog niet eens op de mooie gevechten van de film. Er zit een behoorlijk psychologisch spanningsveld tussen de personages van Ti Lung en Fu Sheng. Dit is wel iets wat tot het einde stand houdt ondanks dat het einde vrij duidelijk lijkt. De film zelf hoort thuis in de nieuwe generatie van het Wu xia genre. Je merkt dat de gevechten belangrijker werden maar nog steeds niet de boventoon voeren. De personages zijn allemaal erg gevarieerd en erg kleurrijk, althans in de basis hiervan. Iedereen hanteert zijn eigen wapen en hier zit dus ook veel variatie in. Fu Sheng gebruikt twee messen die hij aan zijn armbanden kan schuiven. Hier weet bijzonder verrassend uit de hoek te komen. Ti Lung heeft een driedelige stok die met gemak vernadert in twee sets nuchakus. Ook hij weet hiermee zijn tegenstander flink te verassen. Verder krijgen we bijlen, ijzeren ringen, een vreemde hamer en nog veel meer moois te zien. Maar het meest opvallende zijn de bodyguards van de schurk van het verhaal. Beide missen ze een arm. De een hanteert een zwaard en de ander een schild. Samen zijn ze niet te verslaan aangezien de een verdedigt en de ander aanvalt. Natuurlijk mogen we Ku Feng niet vergeten. De man is met zijn uitstraling alleen al in staat om dodelijk te zijn. In 'Avenging eagle' wordt zijn charisma gecombineerd met twee vreselijke klauwen. Maak je borst dus maar nat, want er valt genoeg te zien. Het geheel werd geregisseerd door Sun Chung. Dit is dezelfde man die ook verantwoordelijk was voor het meesterlijke 'Human lanterns'. Het is verbazingwekkend hoe hij het voor elkaar krijgt om bijna elke shot vanuit een bijzonder hoek te nemen. Hierin weet hij continue met diepte en voorgrond en achtergrond te spelen. Het is dus ook niet te zeggen wat nu het centrum van het scherm is, de plek waar het allemaal gebeuren gaat. De kunst is om dit zo te doen dat het niet ten koste gaat van de rust van de beelden. Dit lukt hem zonder probleem en maakt de film een lust voor het oog. Natuurlijk gaat dit hand in hand met de prachtige sets, kostuums en andere aankledingen. Niet geheel onbelangrijk zijn natuurlijk de gevechten. De balans tussen verhaal en actie is goed aanwezig en met sterren als Ti Lung en Fu Sheng weet je dat het goed zit. Het mooie is ook nog eens dat dit een van de weinige films is waarin ze samen echt de hoofdrol delen. Hoofdzakelijk wordt er gevochten met wapens en er is een klein beetje acrobatiek aanwezig. Vooral het eindgevecht zit vol met de meest verbluffende dingen. Zaken die perfect uit gedacht zijn en alleen maar uit de brein van Tong Gaai ontsproten kunnen zijn. Maar het is wederom het geweldige camerawerk van Sun Chung wat het allemaal afmaakt. Je kan dus met recht zeggen dat 'The avenging eagle' een van de parels uit de Shaw studio's is. Heerlijke sfeer beelden in combinatie met een goed maar helaas toch wat voorspelbaar verhaal. Maar ik denk dat bijna niemand daar over zal vallen.

Natuurlijk zijn op deze dvd van Celestial de standaard extra's aanwezig. Trailers, foto galerijen en biografieën van de hoofdrolspelers. Daarnaast bevat deze dvd twee extra dingen die hem meer dan de moeite waard maakt. Elegant trails: Ti Lung: In negen minuten krijgen we een korte special over Ti Lung te zien. Deels bestaat deze uit beelden uit zijn film. Het andere deel is een interview met hem wat in 2003 met hem opgenomen is. We zien hem trainen met ijzeren ringen en rustig vertellen terwijl hij op zijn eigen bank zit. Dit alles is in en om zijn huis opgenomen wat zich vlak naast de oude Shaw studios bevind. Een leuke korte impressie die helaas niet echt diep op de persoon Ti Lung in gaat. Elegant trails: Fu Sheng: Een stukje van een iets meer dan zeven minuten over Fu Sheng. Doormiddel van beelden uit zijn films wordt in vogelvlucht zijn carrière doorlopen. Mensen als Ti Lung en Jenny Tsang (zijn vrouw) vertellen in het kort iets over hem. Tevens krijgen we wat beelden te zien van zijn bruiloft en begrafenis. Een mooi stukje info wat vrij oppervlakkig verteld wie Fu Sheng was en waar hij voor stond. Original trailer: Het gebeurt niet vaal maar de originele trailer is ook op de DVD aanwezig. Niet gerestaureerd maar gewoon in de staat zoals hij na dertig jaar is.

Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 anamorphic)
Ondertiteling Chinees / Engels
Taal Mandarin / Cantonese