Na de
enorme strijd die Azumi (Aya Ueto) had om een oorlog te voorkomen is ze
nog alleen met Nagara (Yuma Ishigaki) over. Voor de rest zijn al hun
vrienden gedood maar het tweetal denkt nog steeds niet aan opgeven. Hun
missie is nog niet volbracht en er wacht ze nog een doelwit. Masauki
Sanada (Toshiya Nagasawa) was namelijk de laatste en meest gevaarlijke
op hun lijst. Al snel weet deze heer dat ze er aan komen. Inoue Kanbei (Kazuki
Kitamura), de eerste samurai van een door Azumi vermoorde heer kwam hem
dit namelijk vertellen. Op deze manier hoopte hij op steun en de
mogelijkheid zijn meester te wreken. Masauki Sanada stemt hiermee in.
Hij ziet het wel zitten een oorlog te ontketenen en de grote heerser van
Japan te worden. Ten slotte is het leger wat hij al jaren traint al
jaren niet echt actief meer geweest en kunnen ze de actie wel gebruiken.
Ook zijn drie directe lijfwachten staan te popelen om te vechten. Azumi
meldt zich ondertussen bij een van de oude en wijze mannen van Japan.
Deze vraagt haar om de missie te laten gaan. Azumi kan hier niet mee
instemmen. Ze is vastberaden om Masauki Sanada te vermoorden. De wijze
man geeft haar en Nagara een gids mee en met z'n drieën trekken ze er op
uit. Onderweg ontmoeten ze allerlei gevaren. Maar hetgene wat Azumi het
meest raakt is een jongen genaamd Ginkaku (Shun Oguri). Deze jonge dief
lijkt vreselijk op haar overleden vriend Nachi. Dit zaait enorme
verwarring. Tevens zorgt het er voor dat alle herinneringen weer boven
komen. Keer op keer voelt ze de zware verantwoordelijkheid voor zijn
dood. Hier gaat ze behoorlijk onder gebukt en dit brengt de missie zelf
enigszins in gevaar. Maar de mannen van Masauki Sanada zitten haar op de
hielen. Dit laat haar maar weinig keus en op deze manier wordt ze
gedwongen te vechten.
Met
een tweede deel blijft het altijd spannend. Helemaal als de originele
regisseur vervangen is door een nieuwe.
Shusuke Kaneko is een regisseur met behoorlijk wat ervaring maar niet
echt bekend omdat hij geen echte klappers op zijn naam heeft staan.
Tevens is hij iets meer van de oudere stempel als
Riyuhei Kotamura
die het eerste deel regisseerde. Maar voor 'Azumi 2: death or love'
levert dit absoluut geen probleem op. Het verhaal is iets meer mellow en
de personages een stuk minder extreem. Maar dit neemt niet weg dat er
nog flink in gevochten wordt. Het personage van Azumi heeft ook een
behoorlijke ontwikkeling doorstaan. Ze is krachtiger en standvastiger
maar worstelt wel met allerlei problemen uit haar verleden. Dit maakt de
film dus ook een stuk emotioneler. Toch blijft de sfeer die in het
eerste deel heerst enigszins het zelfde. De productie is erg groots en
dit zorgt voor prachtige beelden. Iedere acteur die mee doet is tot in
de puntjes verzorgd. De kleding, wapens en andere benodigdheden zijn dus
ook perfect bij elkaar gezocht. Zelfs de figuranten lopen er prachtig
bij. Azumi zelf hanteert nog steeds dezelfde kledingstijl. De grote
vraag is alleen waar ze toch die cape opeens vandaan weet te halen. Maar
Aya
Ueto speelt haar rol bijzonder overtuigend. Er mag over haar best gezegd
worden dat ze een bijzonder acteur is. Want als je haar in een interview
ziet zit er een compleet ander persoon. Ze is verlegen, schuchter en
compleet zonder die echte vechtersuitstraling die ze in de film wel
heeft. Een andere actrice die er enorm uitspringt is
Chiaki
Kuriyama. Eerder was ze te zien in Kill Bill' als het gestoorde school
meisje met die ijzeren bal aan de ketting. Hier is ze misschien niet zo
verknipt maar toch laat ze een blijvende indruk achter. De verdere
personages zijn misschien niet zo bizar als in het eerste deel. Althans
niet op de geestelijke manier. Er zitten namelijk drie opvallende
vechters in die Azumi moet verslaan. Qua uiterlijk halen deze het
makkelijk bij het eerste deel. De ene is een enorme kerel die zijn
dubbele zwaard als een soort boemerang gebruikt. Een andere doet bijna
aan als een wild beest. Hij heeft een normaal postuur maar zijn
menselijk spinnenweb zal je niet snel vergeten. Deze scène is werkelijk
zenuwslopend en krijgt je gegarandeerd op het puntje van je stoel. De
laatste is een vrouw. Zij heeft wel wat ziekelijke trekjes maar dit is
kinderspel vergeleken bij
Bijomaru Mogami uit het eerste deel. Opvallend genoeg probeert
'Azumi
2: death or love' het eerste deel totaal niet te overtreffen. Voor het
eindgevecht lijkt het namelijk even de zelfde kant op te gaan. Maar
plots word er toch voor een originelere wending gekozen. Dit toont toch
het karakter van de regisseur. Wat gevechten betreft is het enigszins
vergelijkbaar met het eerste deel. Helaas zijn de lange shots redelijk
verdwenen. Gelukkig heeft dit geen plaats gemaakt voor een snelle
flitsende montage. De cameravoering is hier lekker stabiel en rustig in.
De digitale effecten zijn ook nog wel aanwezig maar een stuk minder. Wat
tempo betreft loopt alles lekker door. De film zakt geen moment in en
voordat je het weet ben je een uur verder. Dit alles wordt ook nog eens
ondersteund door lekkere muziek. 'Azumi 2: death or love' gaat heerlijk
verder waar het eerste deel ophield. Voor de mensen die van het eerste
deel genoten hebben is dit dus een absolute 'must see'. Voor die andere
mensen is het een mogelijkheid om beide delen aan te schaffen. En een
reis te maken door een wereld die Azumi heet van meer dan vier uur.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |