|
Vlak voor de Japanse invallen in Sjanghai
komt Ma Yung Chen (Chen Kuan Tai) samen met zijn vriend Lo Keng Pei.
Zonder enig geld op zak merken ze al snel dat je in de grote stad als
voetveeg gebruikt wordt wanneer je arm bent. Als Ma Yung Chen door zijn
stijfkoppigheid in een gevecht, met de locale maffia, belandt wint hij met
gemak. Hierdoor valt hij natuurlijk erg in de smaak bij hun baas, de
rechtvaardige Tan (David Chang). Maar hoe Tan het ook probeert Ma Yung
Chen laat zich niet kopen. Hij is van plan net
zo te worden als Tan en hij weet dat hij dit niet voor elkaar krijgt
door voor hem te gaan werken. Nog geen dag later raakt Ma Yung Chen
betrokken in een gevecht met de ‘Four Champions’. Zonder er enige
moeite voor te hoeven doen wint hij ook dit gevecht. Met dit soort
acties ga je natuurlijk opvallen. Echter vindt Baas Tang, een rivaliserende
maffiabaas, Ma Yung Chen niet de moeite waard om aandacht aan te
besteden. Hij legt de ‘Four Champions’ uit dat hun echte vijand Tan
is en dat Ma Yung Chen het kleine gebied waar het gevecht om ging mag
hebben. Ma Yung Chen krijgt dus onverwachts wat hij wil en heeft
natuurlijk al snel een grote groep volgelingen. Want als je zo kan
vechten en van niets naar iets gaat val je erg in de smaak bij de
minderbedeelde van de stad. Door de filosofie alles of niets er op na te
houden neemt Ma Yung Chen grote risico’s om verder te komen. Hij weet
dus dondersgoed dat hij het grote succes kan krijgen of roemloos te
onder kan gaan. Met deze gedachten laat hij de liefde van Chin Lin Sa (Cheng
Lee) onbeantwoord. Ondertussen broedt sluwe baas Tang op een plan om de
hele stad over te nemen en bedenkt een valstrik om het gebied van Tan
van hem te maken.
Na wat kleine rolletjes
gespeeld te hebben is dit de eerste hoofdrol voor Chen Kuan Tai. Je zou
haast gaan denken dat het een eerbetoon aan hem is want in bijna iedere
scène is hij aanwezig. Hierdoor wordt hoofdzakelijk de hoofdlijn van
het verhaal vertelt en komen de bijbehorende karakters enigszins in het
gedrang. Dit heeft zelfs zijn uitwerking op Ku Feng. Normaal een van
mijn favoriete acteurs maar in ‘boxer from Shantung’ komt hij niet
echt goed uit de verf. Het lijkt er echt op dat alleen Chen Kuan Tai mag
schitteren in deze productie. Ook de in het begin opbloeiende liefde
tussen Cheng Lee en Chen Kuan Tai verdwijnt al snel compleet uit de
film. Doordat de film door twee regisseurs gemaakt is zou je haast gaan
denken dat Baau Hok Lai het eerste deel gemaakt heeft en dat Chang Cheh
het af mocht maken. Want hoe verder de film vordert hoe meer je zijn
stijl kenmerken terug gaat vinden. Veel bloed en heldhaftig geweld, maar
weinig relatie geneuzel. De gevechten zijn traag en niet echt geweldig
te noemen. De film is natuurlijk ook uit 1972 en waarschijnlijk net
gemaakt toen Bruce Lee zijn grote revolutie op martial arts gebied in
werking zette. De grote kracht waar de gevechten op draaien is de vast
beradenheid van de hoofdpersoon. Hoe erg in het nauw hij ook zit iedere
keer vind hij weer op inventieve wijze een manier om toch te krijgen wat
hij wil. Om deze reden gaat alles behoorlijk over de top en is het realisme
ver te zoeken. Hierdoor zijn er in de ‘Boxer from Shantung’ ook
diverse factoren aanwezig die als inspiratie bron voor ‘Kill bill’
gefunctioneerd hebben. Niet alleen de gevechten, maar ook het verhaal
vordert erg traag. Iedere gebeurtenis wordt extreem gedetailleerd in
beeld gebracht. Bijvoorbeeld wanneer iemand een kamer verlaat wordt hij van
het begin tot het eind gevolgd. Op deze manier is het natuurlijk niet
vreemd dat ‘Boxer from Shantung’ bijna twee uur duurt. Het had dus
absoluut korter gekund. Toch heeft dit ook wel weer zijn charme, je moet
alleen wel in een ontspannen bui zijn. Vanaf het begin heeft de film een
bepaalde 'doom' sfeer over zich. Alles verloopt goed, maar toch blijf je
voelen dat het fout zal gaan. Dit is absoluut ook een van de sterke
punten van de film. Want ook al is het verhaal erg traag en zijn er niet
de gebruikelijke geweldige Shaw brothers sets te zien toch heeft deze
film iets dat er nog steeds voor zorgt dat hij tot de klassiekers
behoort.
Copyright
kungfufilms.nl (2003) |