|
Jaren geleden werd Tao Er (Chiu
Hung) wegens slecht gedrag door een oude kung fu meester (Fong Ming) de
stad uit gezet. Een tijd lang was het rustig maar nu is hij terug voor
wraak. Tijdens een van de lessen brengt hij een bezoek aan de school van
de leraar, maar de oude man is niet aanwezig. Toch zoekt hij problemen
met zijn leerlingen en al snel blijkt dat hij veelste sterk voor hen is.
Gelukkig weet iemand Lei Ming (Wang Yu) de oudste leerling te halen. Nog
voordat het echt tot een handgemeen komt, stapt de oude leraar ook de school
binnen en maakt zonder moeite wederom korte metten met Tao Er. Woedend
druipt deze af met de mededeling dat hij terug zal komen met hulp van
vrienden. Hij houdt inderdaad woord en een paar maanden later is hij
terug. Maar hij is niet alleen want hij bracht een drietal Japanners
mee. Allemaal zijn ze geschoold in een bijzonder harde en agressieve
vorm van karate. Tijdens het gevecht wordt al snel duidelijk hoe sterk
ze zijn en zelfs Lei Ming belandt al snel bewusteloos in een hoek. Hij
krijgt dus ook niet echt mee wat er zich verder allemaal in zijn school
afspeelt. Een paar dagen later ontwaakt hij pas. Hij heeft een
behoorlijke wond op zijn hoofd maar wordt goed verzorgt door Xiao Ling (Wong
Ping). Als hij te horen krijgt hoe alles afgelopen is gaat hij compleet
door het lint. Gelukkig komt hij snel tot bezinning en besluit zijn
wraakactie eerst uit te stellen. Ondertussen zit Tao Er niet stil.
Met harde hand runt hij samen met de japanners een casino. Echt eerlijk
gaat het er daar niet aan toe en een heleboel arme burgers jagen er hun
hele inkomsten doorheen. Maar voor Tao Er is dit nog niet genoeg. Hij
besluit om de ondernemers uit de stad ook maar eens flink af te persen.
Dit maakt Lei Ming alleen maar kwader en opeens schieten de wijze
woorden van zijn overleden leraar door zijn hoofd. Een karate vechter is
alleen te verslaan als je licht op je voeten bent en handen van ijzer
hebt. Zonder ook maar een minuut te verspillen onderwerpt hij zich aan
een extreem zware training. Maanden houdt hij zich verborgen tot hij
helemaal klaar is om de stad te bevrijden van het terreur waar ze onder
gebukt gaan.
Zonder het zelf te weten
schreef Wang Yu de blauwdruk voor de films die ons alle zo dicht aan het
hart liggen. Dit verhaal is namelijk precies zoals het de daarop
volgende decennia ontelbare keren op heerlijke wijze geëxploiteerd zou
worden. Welwaar iedere keer in een net iets andere vorm gegoten, de basis blijft hetzelfde. Het gaat hier om de wel bekende wraak op de
dood van de leraar. Natuurlijk moet hier de nodige training aan vooraf
gaan om het juiste niveau te bereiken. Maar alsof dat nog niet genoeg
is, dit is tevens zijn regie debuut. En ik moet zeggen dat hij het er
erg goed van afbrengt. Het verhaal word erg boeiend gebracht en loopt
erg soepel door. Het enige is dat het wel precies volgens het boekje
geschreven is. We hebben de held die samen met zijn mede kung fu student
regelmatig in het wit loopt. Hier tegen over staan de slechte die,
precies zoals het hoort, altijd in het zwart gekleed zijn. En natuurlijk
moet er ook een beetje romantiek in verweven zijn. Daarom wordt er in
het begin gesproken over de trouwplannen die de meester heeft voor zijn
dochter en de held, Wang Yu. Het is alleen wel opvallend dat dit naar
mate de wraak belangrijker wordt totaal vergeten wordt. Maar zo
belangrijk is dit eigenlijk niet want het gaat hier om de geboorte van
de kung fu film en dat is het enige wat telt. Dit was de eerste keer dat
mensen kennis maakten met deze vorm van ongewapende gevechten. Natuurlijk
werden er jaren eerder films met vergelijkbare gevechten gemaakt. Maar
nooit in combinatie met een verhaal zoals deze. Wang Yu speelt zijn rol
voortreffelijk. Het enige is wel dat de gevechten nog niet helemaal zo
zijn als dat ze later zouden worden, maar interessant zijn ze zeker. Het
is namelijk bijzonder om te zien hoe ze toen met de choreografie
omgingen. Het ritme wat gebruikt wordt is wat houterig en hetzelfde geldt
voor de bewegingen. Toch zitten er bijzonder effectieve technieken
tussen die alles een semi realistisch tintje geven. Je moet dit zoeken
in vernuftige klemmen en overnames van aanvallen, die af gewisseld worden
met stoten en trappen. Maar Wang Yu is nu eenmaal geen echte martial
artist en zou dit ook nooit worden. Hij mist behoorlijk in flexibiliteit
en kracht maar de sfeer maakt dit meer dan goed. Vooral de norse
uitstraling van Lo lieh is hier voor een groot deel debet aan. Hij zet
een Japanse karateka neer die stil en doordacht is maar meedogenloos toe
kan slaan. Voeg hier een bijzonder mooie Shaw brothers set aan toe en
prachtige opnamen van besneeuwde Koreaanse bergen en het kan niet meer
fout gaan. Toch zijn er op andere zaken zat kleine puntjes van kritiek
op te noemen. De trainingsscène is wat kort en de karakters hadden iets
meer diepgang mogen hebben. Misschien niet geschikt voor liefhebbers
snelle gevechten en acrobatiek. Maar al met al is dit een absolute
klassieker die essentieel is voor het begrijpen van de geschiedenis van
de kung fu film. Copyright
kungfufilms.nl (2004) |