Teresa mo -
Philip Chan -
Kwok Choy -
Regisseur John Woo -
Speelduur 123 min -
Prod. maatschappij Golden Princess -

Al tijden zit de politie achter een groep wapenhandelaars aan. Helaas loopt het onderzoek telkens op niets uit. Ook hun laatste poging levert niets op. Sterker nog het loopt uit in een compleet fiasco. Een theehuis wordt totaal aan gort geschoten en er vallen zowel slachtoffers bij de politie als onder de burgers. Om het erger te maken sterft er ook een agent die al tijden undercover was. Deze had aardig wat informatie weten te verzamelen en stond op het punt de boel op te rollen. Dit zint politie chef Pang (Phillip Chan Yan Kin) dus ook totaal niet. Met deze reden pakt hij Tequila Yuen (Chow Yun Fat), die de missie leidde, keihard aan. Die reageert hier niet echt relaxed op. Ook hij vindt het vreselijk dat er zoveel slachtoffers gevallen zijn. Hij verloor hier zijn partner en beste vriend. Tevens zit hij net in een moeilijk periode in zijn relatie. Dit maakt hem behoorlijk zelfdestructief. Omdat hij toch niets anders heeft om zich aan vast te houden stort hij zich volledig op de zaak. Alleen hij begint steeds meer het idee te krijgen dat er nog een undercover agent aan de zaak werkt. Geïrriteerd zoekt hij bij Pang de confrontatie hier over op. Deze vertelt hem dat dit informatie is die hem helemaal niets aan gaat en dat hij gewoon zijn werk moet doen. Dit is iets wat Tequila Yuen simpel weg niet kan doen. Hij gaat juist twee keer zo hard achter Johnny Wong (Anthony Wong) aan.

Als iemand een begrip is als het om jaren tachtig/negentig Hongkong films gaat dan is het John Woo wel. Eigenhandig wist het wu xia/kung fu genre op te pakken en te veranderen in iets wat beter bij die tijd paste. En eigenlijk is het concept heel simpel. Vervang de zwaarden en kung fu door pistolen en laat de keiharde strijd maar los barsten.

'Hard boiled' was zijn laatste film in Hongkong. Hierna maakte hij de overstap naar Hollywood. Of hij dit van te voren wist is niet bekend. Het lijkt er alleen op dat hij met deze film heel duidelijk wilde maken wat hij kon. 'Hard boiled' is dus ook de meest stijlvolle en knallende film die hij ooit maakte. Met een concept dat bestaat uit ongeveer zeventig procent actie en dertig procent lijkt dit een moeilijke opdracht. Toch weet hij de kijker zeer goed te boeien. Iedere schietpartij heeft zijn eigen verhaal of emotie. Het is dus niet zomaar wat wild in het rond je pistolen leeg schieten. Eeuwenoude onderwerpen als eer, verraad, hebzucht en verdriet worden hier zonder moeite doorheen verweven. Dit alles doet hij in kleine dialoogjes of gezichtsuitdrukkingen tussen de actie door. Eigenlijk laat de film zich prima in drieën delen. Drie gevechten met daartussenin rust. In deze rust worden de personages goed uitgediept. We krijgen te zien hoe hun privé-situatie is en wat er in hun hoofd allemaal speelt. Hierdoor is het makkelijk je in de personages te verplaatsen. Het lukt John Woo zelf om sympathie op te wekken voor 'maddog' (Kwok Choy), één van de grootste schurken van de film.

De verhaallijn is logischerwijs heel simpel. Alleen opvallen doet dit niet echt. Je bent gewoon te veel bezig met het visuele en over de top geweld wat er op je af komt. Maar dit neemt niet weg dat iedereen voortreffelijk speelt. Chow Yun Fat is werkelijk voortreffelijk. Zoals altijd weet John Woo het beste uit hem boven te halen. Hij komt over als een gewone man die door zijn frustraties en haat tot het uiterste gedreven wordt. Tony Leung Chiu Wai doet hier absoluut niet voor onder. De manier waarop hij bepaalde emoties laat zien is werkelijk voortreffelijk. Als hij in een benarde situatie terecht komt moet zijn personage even doorbijten. Hier wordt de emotionele tweestrijd tussen zijn eigen gevoelens en wat hij moet doen als undercover agent heel goed duidelijk. Terecht dat hij voor zijn rol ook genomineerd werd bij de Hongkong film awards van 1993. Dit was voor Best Supporting Actor. Jammer genoeg won hij deze niet. Een derde en erg sterke acteur is Anthony Wong. Hij speelt de schurk van het verhaal. Als je zijn carrière gaat bekijken verandert hij telkens van uiterlijk. Hier is hij bijzonder glad en een nog jonge succesvolle gangster. Maar zoals je mag verwachten is hij bijzonder meedogenloos. Iedere kung fu film liefhebber zal verheugd moeten zijn door de aanwezigheid van Kwok Choy. Niet echt een supergrote rol maar het is en blijft een indrukwekkende verschijning.

Maar het allerbelangrijkste van 'Hard boiled' zijn natuurlijk de actiescènes. Er wordt volop geschoten met de bekende twee pistolen. Dit gaat gecombineerd met slowmotion en bewegend camerawerk wat je van John Woo mag verwachten. Visueel een geweldige trip waar je helemaal ingezogen wordt. Alle belangrijke personages gedragen zich super cool. Een hoogtepuntje hiervan is als Kwok Choy zijn sigaret even aansteekt. En waarom een aansteker gebruiken als er ook een brandende auto in de buurt is. Dit is een van de rustpuntjes die hij tussen al het vuurwerk door mengt. Daarna barst het geweld gewoon weer los. En geweld is het zeker. Alles wat maar kan (en wat eigenlijk niet kan ook) ontploft en verandert in een grote vlammenzee. Geweren worden zonder pardon leeggeschoten en gewone kogels zijn niet goed genoeg. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de poses waaruit er geschoten wordt. Rijdend op een motor, springend door de lucht of aan een touw uit het plafon het maakt allemaal niet uit. Waar het om gaat is dat het er visueel aantrekkelijk uit ziet. Een ding mag er alleen wel bij gezegd worden. Want ondanks dat het er geweldig uitziet en de opbouw voortreffelijk is gaat het toch wel iets te lang door. Een korte pauze voordat het eindgevecht los barst kan dus ook geen kwaad.

Voor de locaties is er gekozen voor diverse plekken in Hongkong. De bibliotheek, de haven en onder andere een ziekenhuis worden uitgebreid in beeld gebracht. Van de laatste wordt maar weinig heel gelaten. De pyro-techneut die hieraan heeft mogen werken heeft waarschijnlijk de klus van zijn leven gehad. Overal vuur, explosies en gaten die in muren geblazen worden. Dit is goed bij elkaar gezocht en zet een prima sfeer neer. Het enige is dat de kleding een klein beetje uit de tijd is. Maar wat wil je ook de film is immers uit 1992.

Als we het over een actie film hebben met geweldige schietpartijen dan zou 'Hard boiled' de eerste film moeten zijn die besproken wordt. Dit is John Woo's meesterwerk op meerdere vlakken. Hij haalt het beste uit de acteurs en laat zien hoe stijlvol geweld kan zijn. Maar dat is het nog niet. Ook op het emotionele vlak scoort hij goed. De personages zijn erg kleurrijk en boeiend. Dit is dus ook echt een film die toch zeker iedere Hongkong filmliefhebber gezien moet hebben.

Deze DFW release valt onder de budget releases. De prijs is laag en de DVD is daar ook absoluut naar. De kwaliteit is goed maar extra's ontbreken totaal. We krijgen dus ook een statisch menu met drie keuzes. Start de film, Scène selectie en ondertiteling aan of uit. De hoes ziet er verder prima verzorgd uit. De keuze om deze film zo uit te brengen zal zuiver een financiële reden geweest zijn. Het afzet gebeid voor dit soort films in Nederland is niet echt groot. Door de prijs laag te houden zullen de hoeveel verkochten DVD's stijgen en zo ook de omzet ook. Hierdoor blijft het toch nog lucratief om dit soort films uit te brengen. En wees eerlijk het is toch beter dat ze zo uit gebracht worden dan totaal niet.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic widescreen 1.85:1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 2.0)
Taal Cantonese