|
Na een afwezigheid van honderd jaar is de,
eens regerende Murang clan, terug. De enige nog levende uit de familie
lijn is Murang Gunfan (Ching
Hoi Wai). Samen met Chameleon (Ku Feng), haar persoonlijke adviseur,
probeert ze haar clan weer in ere te herstellen. Om dit te bereiken doen
ze een poging om een speciaal wapenhandboek in handen te krijgen.
Hiermee kunnen ze vuurwapens maken om zo op een makkelijke manier alle
competitie van het veld te vegen. Een van de weinige die het handboek
ooit zag was Dugu Ngan (Ku
Kuan Chung). Om deze reden roept de Murang clan zijn hulp. Hij is
namelijk een van de weinige die het boek zou kunnen identificeren. Het
plan is bijzonder goed uitgedacht en voor alles is wel iets bedacht.
Omdat ze weten dat de eigenaar het boek nooit zomaar zou laten stelen
hebben ze een ander plan. Op slinkse wijze ontvoeren ze zijn dochter (Ching
Lee) en vragen het boek als losgeld. Er is alleen een ding wat ze bij de
gehele planning over het hoofd gezien hebben, Shen
Sheng Yi (Ti Lung). Deze geraffineerde vechter staat bekend om zijn
scherpzinnigheid en probleem oplossend vermogen. Toch lukt het de Murang
Clan de dochter te ontvoeren. Ver komen ze alleen niet met haar want
Shen Sheng weet haar op vergelijkbare wijze terug te halen. Nu blijft er
alleen een probleem over Shen Sheng en zijn clan. Ze zitten midden in
vijandig gebied en het lijkt onmogelijk ongemerkt weg te komen. Toch
wagen ze het er maar op, de groep wordt in tweeën gesplitst en ze gaan
op weg. Niet veel later lopen beide groepen in de val en blijkt dat
Murang Gunfan een waardig tegenstander voor Shen Sheng is. Ze doorzag
zijn plan om de vrouw te beschermen en weet haar wederom te ontvoeren.
Het lijkt er op dat er niets anders op zit dan het boek te overhandigen
om haar terug te krijgen. De voorbereidingen worden hiervoor getroffen
maar Shen Sheng blijft tot het laatste moment puzzelen om tot een
oplossing te komen. Na bijna
twintig jaar aan de top te hebben gestaan loopt de triomfentocht van de
Shaw studio's in 1983 langzaam op zijn einde. In de loop der jaren heeft
de studio naast ervaring ook nog eens een enorm terrein met sets
vergaard. Hierop bevinden zich de meest fantastische en uiteenlopende
gebouwen, bossen en bergen. Chu Yuan, een van de beste regisseurs als
het op Wu xia films aankomt, zorgde ook bij 'The roving swordsman' voor
de regie. En een ding is zeker, visueel gezien kan het niet beter worden
dan dit. Ieder stukje van de sets wordt optimaal benut door middel van rijdend camerawerk en bijzondere camera posities. De sfeer is erg mystiek
en dit wordt nog eens versterkt door het vele gebruik van rook en de
prachtige kleding. Om het allemaal nog wat beter te maken worden er
diverse delen van deze sets doormiddel van explosieven opgeblazen. Alleen
de film heeft een nogal opvallend minpunt. Het verhaal is namelijk niet
zoals je verwacht van iemand als Chu Yuan. Normaal krijgen we een goed
uitgewerkt verhaal dat vol met plotwendingen zit voorgeschoteld. Alleen
dit keer komen we niet verder dan het getouwtrek tussen de twee clans.
De een probeert de dame te beschermen en de ander te ontvoeren. Dit
werkt goed bij de eerste poging, maar als het daarna wat dunnetjes
overgedaan wordt lijkt het een beetje te veel van het goede. Het is dus
ook zo dat na vijftig minuten het verhaal op lijkt te zijn en we bij het
eindgevecht belanden. Het knappe hiervan is dat deze confrontatie toch
zeker nog dertig minuten gerekt wordt. Ti Lung beland hierbij in een
'Enter the dragon' achtige spiegeldoolhof. Niet echt origineel, maar wel
verrassend en vermakelijk. Door de ervaring van de studio's ziet dit
alles er natuurlijk super uit en kunnen we ons vergapen aan vele
prachtige gevechten. En deze zijn voldoende aanwezig in 'The roving
swordsman'. Hoofdzakelijk massale gevechten waarin een grote variatie
aan wapens gebruikt worden. Bijna iedereen draagt wijde kleding hierdoor
wordt verhuld dat er maar weinig mensen echt een martial arts
achtergrond hebben. Tong Gaai die voor heel veel Wu xia film de
choreografie deed was ook bij deze productie de verantwoordelijke. Het
werk wat hij aflevert zal niet de echte kung fu liefhebber bekoren, maar
is voor dit genre meer dan voldoende. Zoals altijd springt Ku Feng met
zijn doordringende verschijning erg in het oog. De lange witte pruik en
baard in combinatie met zijn zwart witte kleding spreekt erg tot de
verbeelding. Opvallend is dat hij voor zijn doen veel aan het vechten
is. Maar dat kan ook niet echt anders want de film bestaat er voor het
grootste deel uit. De enige conclusie die we hier uit kunnen trekken is
dat 'The roving swordsman' nog even een snelle manier was om geld te
verdienen. De middelen om er toch wat moois van te maken waren
natuurlijk al ruim aanwezig en zijn optimaal benut. Voor een Wu xia film
dus geen hoogstandje qua verhaal, maar visueel wel erg aantrekkelijk. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |