John Liu - n.v.t.
Jack Long
Alan Hsu -
Wong Hang Sau -
Regisseur Chang Hsin Yi -
Productie maatschappij Golden Sun Film Co -

De nutteloze Chow Li Chin (Blackie Ko) heeft het voor de zoveelste keer aan de stok met de mannen van Chiu (Jack Long). De maat is vol, want na meerdere malen gevraagd te zijn om uit de buurt van de dochter van Chiu te blijven, zijn ze weer samen gezien. Chow Li Chi wordt gevangen genomen en naar het huis van Chiu gebracht om daar vreselijk afgestraft te worden. Maar net als het iets te ver dreigt te gaan, grijpt er, een voor iedereen uit het dorp, onbekende man in, Lin Chu (John Lui). Er ontstaat een gevecht dat net voordat het te ver gaat gestopt wordt door de politie chef. Iedereen gaat zijn eigen weg en Chow Li Chin moet beloven niet meer bij Tin Shun (Wong Hang Sau), de dochter van Chiu in de buurt te komen. Om Lin Chu te bedanken gaat Chow Li Chin naar hem op zoek. Als hij hem gevonden heeft vraagt hij of hij zijn kung fu leraar wil worden. Lin Chu stemt hier mee in met als voorwaarde dat hij hem helpt zoeken naar een monnik. Deze monnik is jaren geleden verdwenen nadat hij twintig mensen vermoordt had tijdens een roofoverval. Lin Chu denk dat hij zich hier in het dorp schuil houdt, maar heeft geen idee hoe de monnik er uit ziet. Chow Li Chin stemt in en beloofd niet te zeggen over zijn geheime opdracht. Niet veel later wordt Chiu dood aangetroffen met een deel van zijn hoofd kaal geschoren. Omdat iedereen weet dat Chow Li Chin op zoek is naar een monnik en al niet z'on goed verleden met Chiu had wijst het spoor al snel naar hem. In een hoek gedreven verteld Chow Li Chin wie hem gevraagd heeft om de monnik te zoeken. Zowel de politie als de mannen van Chiu verplaatsen zich onmiddellijk naar Lin Chu om hem te arresteren.

Eigenlijk is 'Shaolin ex-monk' een redelijk mengelmoes van verschillende stijlen. Het grootste deel concerteert de film zich op het verhaal. En is hierdoor het beste onder te brengen in het sub genre van de kung fu detective. Het mysterie wordt goed vast gehouden en de ontwikkeling van het verhaal vordert op een goed tempo. Er wordt van tijd tot tijd zelfs redelijk goed geacteerd en er is duidelijk te merken dat regisseur Chang Hsin Yi goed de tijd heeft genomen om de film te maken. Er zit ook een ruime variëteit in locaties en alles ziet er goed verzorgt uit. Het enige waar de film een beetje tekort schiet is bij de gevechten. Blackie Ko speelt een rol die zo door Jackie Chan overgenomen zou kunnen worden, maar mist de echte vaardigheid. Je kan duidelijk zien dat hij inventief genoeg is en niet bang is om de nodige risico's te nemen. Dit siert hem absoluut, maar de afwerking is wat rommelig. De man met de rubber benen John Liu laat zijn bekende arsenaal trappen zien. En voor hem geldt eigenlijk hetzelfde als voor Blackie Ko; want ook hij schittert niet echt in deze film. De trainingsscènes die ze samen hebben zijn wat mij betreft hun hoogtepunten van de film. Het is leuk om te zien hoe Blackie Ko exact de zelfde manier van trappen als John Liu aan leert. Maar het echte hoogtepunt wordt verzorgt door Jack Long. Het enige gevecht dat hij heeft in de film, maar bewapend met een speer gaat hij een gemaskerde man met twee zwaarden te lijf. Mooie choreografie die tot in de puntjes verzorgt is gecombineerd met acrobatiek. Jammer genoeg zien niet alle gevechten er zo uit. In de andere gevecht wordt namelijk meerdere malen op aparte manier gebruik gemaakt van touwtjes. Iets wat enigszins voor onbedoelde hilariteit kan zorgen. Wie verwacht er nou dat John Liu opeens in de spagaat over de grond glijdt achter zijn tegenstander aan. Ook erg apart zijn de gebroeders Ling die John Liu uitdagen voor een gevecht. Beide hebben namelijk een soort vogelbek handschoenen aan waarmee ze naar hun tegenstander pakken en grijpen. Je kan je voorstellen dat dit wat moeilijk serieus te nemen is. Maar toch houdt het verhaal aardig stand en is de film niet als slecht te bestempelen. Dit komt hoofdzakelijk door de manier waarop alles in elkaar steekt, want hier is vrij weinig op aan te merken. Over het algemeen genomen dus geen topper, maar toch vermakelijk genoeg om een keer gezien te hebben.

Drager Video
Beeld kwaliteit Goed (full screen)
Uitgever Eastern heroes