Shih Shu - n.v.t.
Lo Lieh -
Fang Mien -
Wang Hsieh -
Regisseur Ho Meng Hua -
Speelduur 93 min -

Een jonge vrouwelijke zwaardvechter genaamd Tsui Ping (Shih Shu) probeert wanhopig succesvol te worden in de wereld van de zwaardvechters. Om dit te bereiken wil ze proberen een leerling te worden van 'The lady Hermit' (Cheng Pei Pei). Alleen erg makkelijk gaat dit niet want deze bijzondere dame is drie jaar gelden spoorloos verdwijnen. In haar zoektocht gaat ze bij haar oom Wang (Fang Mien) langs die een beveiligingbedrijf runt. Tsui Ping weet dat in een nabij gelegen dorp een tempel is die volgens de bevolking gerund zou moeten worden door 'The lady Hermit'. Toevallig gaat Chang Chung (Lo Lieh), een medewerker van haar oom, die kant op en kan ze een lift krijgen. Bij aankomst bij de tempel vraagt ze zich af of het wel waar is dat 'the lady Hermit' hier de boel runt. De sfeer is wel erg grimmig en er worden voor veel geld geluksamuletten verkocht aan de dorpelingen. Al tijden wordt het dorp s'nachts overvallen door rare demonen en er worden zelfs mensen vermoord. De amuletten zijn de enige manier om de monsters op afstand te houden. Niet helemaal zoals het in een tempel zou moeten zijn en ze besluit die avond op onderzoek uit te gaan. Voordat ze het weet is ze verwikkeld in een enorm gevecht met een grote groep bandieten. Gelukkig krijgt ze hulp van Chang Chung en niemand minder dan 'The lady Hermit'. Ze winnen het gevecht en Chang Chung denkt in de stem van 'The lady Hermit' die van Leng Yu Hsiang te herkenen. Ze haasten zich terug naar het huis van oom Wang omdat Leng Yu Hsiang daar als huishoudster werkt. Ze zijn alleen te laat, want ze is een paar uur eerder vertrokken. Tsui Ping besluit haar te gaan zoeken en gaat meteen op pad. Het duurt niet lang voordat ze haar gevonden heeft.  Met wat moeite weet ze haar zelfs zo ver te krijgen dat ze als leerling geaccepteerd wordt. Samen beginnen ze met trainen om de 'Black demon' (Wang Hsieh) man te verslaan. Hij is de verantwoordelijk van de moorden en afpersing van de mensen in het dorp en tevens de aartsvijand van 'The lady Hermit'. Het lijkt allemaal volgens plan te verlopen. Niet veel later voegt Wang Chung zich bij het tweetal. Dit lijkt geen probleem maar als blijkt dat beide dames een zwak voor hem hebben wordt de situatie opeens heel anders.

Een vrouwen actie film met in de hoofdrol de koningin van de zwaardvechtfilm Cheng Pei Pei en de debuterende Shih Shu. Voor Lo Lieh is een niet geheel onbelangrijke bijrol weg gelegd. Met z'n drieën nemen ze het op tegen 'The black demon' een kwaadaardige bendeleider die op dat moment de beste vechter van China is. De film valt in het Wu xia genre, maar de vele plotwendingen ontbreken. Het is dus zonder enige moeite te volgen en de hoeveelheid acteurs blijft beperkt. Althans in de sprekende rollen, want het verhaal kent maar weinig kleine gevechten. Hierbij zijn ongeveer vijftig mensen per gevecht op de been. Telkens weer zijn het een of twee mensen die het tegen deze enorme overmacht opnemen. Je kan je dus wel in denken wat voor spektakel dit geeft en dat het enigszins vergelijkingen heeft met de films van Chang Cheh. De manier waarop de hoofdrolspelers neergezet worden ligt ook in die zelfde lijn. Heldhaftig en vastberaden tot het einde en met een enorm gevoel voor respect en eer. Toch wordt er een vleugje menselijkheid het verhaal in getrokken doordat beide dames voor de zelfde man vallen. Hierbij is de heethoofdige Shih Shu degene bij het ontdekken hiervan onmiddellijk de confrontatie met hun gemeenschappelijke vijand opzoekt. Het gevecht wat volgt bestaat uit diverse levels waarin er steeds een stapje dichter bij de eindbaas gekomen wordt. Cheng Pei Pei en Lo lieh volgen hierbij in haar kielzog. Om de variatie er hier een beetje in te houden wordt er een heuse touwbrug het verhaal in getrokken. Alleen zodra deze brug valt is het wel allemaal pijnlijk nep. Dit is trouwens het enige moment dat er van miniaturen gebruik gemaakt wordt. Verder is er niets in studio's gefilmd. Alles is dus ook buiten opgenomen waardoor het lekker natuurlijk overkomt. De verdelingen is zeventig procent actie en dertig procent verhaal. Maar ondanks dat de gevechten wat bewegingen betreft geen hoogstandjes zijn weten ze bijzonder te vermaken. Dit komt omdat ze goed geregisseerd zijn en gewoon lekker lopen. In het begin wordt er een klein vleugje mystiek het verhaal in gehaald door middel van de nachtelijke moorden. Dit mysterie wordt snel opgelost maar toch blijft de spanning wel in het verhaal. Er wordt dus ook goed geacteerd en dat mag ook wel voor deze top acteurs. Een film uit het begin van de jaren zeventig kijk je niet voor de mooie gevechten, maar voor de sfeer en het verhaal. In dit opzicht is 'The lady Hermit' absoluut een geslaagde film, je moet alleen niet te conservatief ingesteld zijn. Want mannen hebben in de gecreëerde wereld slechts een bijrol.

Drager VCD
Ondertiteling Chinees/Engels
Taal mandarin