Het is nogal een
onrustige boel in China als de Ching net aan de macht zijn. Diverse
aanhangers van de vorige heersers zijn op de vlucht en doen er alles aan
om hun geliefde Ming dynastie in ere te herstellen. Nog niet zo lang
geleden was de broer van de afgezette keizer (Kong Ban) ten prooi
gevallen aan hun vijanden. Na weken van marteling en verhoor is hij
uiteindelijk bezweken. Maar de keizer kan trots zijn op zijn broer. Hij
heeft namelijk geen informatie losgelaten. Toch blijft hij voorzichtig
en verplaatst hij zich continue door het land. Helaas gaat dit niet
altijd zonder tegenslagen. Na eerst ontdekt te hebben dat er een
verrader in hun groep zit zijn ze genoodzaakt zich op te splitsen. Fang
Ping (Hsu Feng) blijft achter om een gevaarlijke vechter (Chang Yi) met
twee boemerangachtige wapens ('The bloody birds') tegen te houden. De
keizer zelf gaat met twee van zijn mannen verder. Alleen echt ver komt
hij niet. Bij de eerstvolgende stad wordt hij als rebel gevangen gezet.
Gelukkig weten ze niet dat hij de keizer is. Hij wordt bij de gewone
gevangenen geplaatst en verder laten ze hem met rust. Ondertussen
probeert Fang Ping van alles om hem vrij te krijgen. Uiteindelijk zit er
voor haar niets anders op dan om naar Shaolin te gaan. Daar vraagt ze
haar broer (Carter Wong) om hulp. Deze stemt meteen in aangezien hij nog
wel een appeltje te schillen heeft met zijn nieuwe heersers. Het wordt
een bijzondere strijd waarbij niemand echt te vertrouwen lijkt en de
dood continue op de loer ligt.
Normaal gesproken zijn
de wu xia films die uit Taiwan komen niet van de beste kwaliteit. Ze
zijn vaak rommelig, zitten vol met plotgaten en blinken niet echt uit
qua originaliteit. 'Shaolin Zen master' is echter een van de
uitzonderingen op de regel. Het verhaal is misschien niet waterdicht
maar voor de rest is alles bijzonder verrassend en doordacht. Je zou
zelfs kunnen zeggen dat deze film op een aantal vlakken behoorlijk
baanbrekend is.
Dit vernieuwende zit
hem vooral in het camerawerk. Bewegende beelden van een kleine camera
werden natuurlijk allang gebruikt. Maar het gebruik van een
groothoeklens is redelijk nieuw. Dit levert aardig wat verrassende
beelden op. Het geeft de film een hele bijzonder sfeer en laat de
acteurs heel erg op je af komen. Hierdoor lijken de schurken opeens nog
gevaarlijker en beleef je de gevechten veel intenser. Een behoorlijk
pluspunt dus. En het is helmaal bijzonder als je bedenkt dat dit Cheung
Paang-Yee's zijn regie debuut was. Soms kan een frisse blik gewoon een
enorm voordel zijn. Hij benut de ruimtes die hij ter beschikking heeft
gewoon ten volste. Tevens mengt hij alle denkbare stijlen van films door
elkaar. Het resultaat ligt dus ook tussen wu xia, kung fu, Shaolin,
fantasie en de vreemde eend in de bijt 'Indiana Jones'-achtige vallen en
ontsnappingen.
Maar ook de
gevechten zijn behoorlijk vooruitstrevend. Niet zozeer wat kung fu
betreft. Maar het gaat meer om de manier van monteren en de keuze van de
wapens. Het meest interessante wapen zijn de 'Bloody birds'. Dit is een
soort boemerangachtig mes wat gegooid kan worden met een dodelijke
precisie. Om het wat makkelijker te maken komen ze daarna gewoon terug
bij de werper. Mochten ze in hun pad iets anders tegen komen gaan ze
hier ook nog even doorheen. We zien dus ook verschillende bomen op deze
wijze sneuvelen. Maar een wapen als dit moet natuurlijk ook een
tegenhanger hebben. En wat er in eerste instantie uit ziet als een
gebroken zwaard, blijkt uitkomst te bieden. Verder wordt er van alles
gegooid en aan touwen teruggehaald nadat ze hun slachtoffer dodelijk
verwond hebben. De balans tussen kung fu en fantasie ligt op de helft.
Hierdoor zitten er nog redelijk wat mooie kung fu gevechten in. Carter
Wong is hiervan de grote aanvoerder. Zoals altijd is zijn stijl bruut,
niet echt verfijnt maar zeer doeltreffend.
Carter Wong is
overigens niet de enige naam die een kung fu liefhebber doet
watertanden. Soms lukt het namelijk om een hele bijzondere cast bij
elkaar bij elkaar te krijgen. Chang Yi, Lung Fei, Kam Kong en Phillip Ko
zijn namelijk niet de minsten. Ze hebben ook nog eens allemaal één ding
gemeen. Dit is dat ze stuk voor stuk een geweldige schurk neer kunnen
zetten. En dat doen ze ook zeker. Er is bijzonder veel aandacht besteed
aan de manier waarop ze gestileerd zijn. Om een beetje rust te brengen
tussen al dit mannelijk geweld is Hsu Feng er bij gehaald. Voor haar
doen zet ze niet echt een super indrukwekkende rol neer. Ze kan veel
beter en dat heeft ze in de jaren ook zeker bewezen. Het was vooral
regisseur King Hu die haar talent tot het maximale wist te benutten.
Als we de sets gaan
beoordelen moeten we tot een bijzondere conclusie komen. Op het eerste
gezicht is het allemaal geweldig. Shaolin tempel, grotten, mooie huizen,
bossen en ga zo maar door. Veel variatie en genoeg te zien. Het is
alleen wel zo dat als we dichter bij komen dat het in sommige gevallen
pijnlijk nep wordt. Vooral als onze helden ingesloten worden door een
vijftal grote stenen blokken. Hier steken allerlei messen uit die hun
best doen ze te perforeren. Het is alleen een beetje jammer dat ze een
dikte hebben van net iets meer dan zilverfolie. Dit komt allesbehalve
dreigend over en werkt enigszins op de lachspieren. Desalniettemin
dwingt het toch respect af. Het bewijst wederom dat er met een laag
budget en wat creativiteit toch best tot een bijzonder resultaat gekomen
kan worden.
'Shaolin Zen master'
behoort wat ons betreft tot een van de niet ontdekte klassiekers. De
film heeft alles in huis om te vermaken en te verrassen. Het is dus ook
een geweldige mix van alles wat goed is. En dit loopt van de regie tot
de gevechten door naar de acteurs. Er is dus ook maar een ding aan te
raden en dat is deze film aanschaffen en genieten maar. Copyright
kungfufilms.nl (2006) |