|
Tijdens een brute overname van de troon
doodt de keizer zichzelf om zijn zoons te laten ontsnappen. Beide jongens
zijn nog geen drie jaar oud en worden door keizerlijke garde in
veiligheid gebracht. Eén kind (Derek Yee) weten ze, zoals gepland, onder te
brengen bij een van de ministers (Ku Feng). De ander (Ti Lung) gaat het
iets minder voorspoedig af en deze belandt samen met zijn redder voor de
poorten van de Shaolin tempel. Althans dat was de bedoeling, want hij is
eigenlijk aangekomen bij een afgelegen bijgebouw waar drie verbannen
monniken wonen. Deze drie zijn verplicht hier voor straf nog zeker
twintig jaar te blijven. Ondanks dat ze geen voet buiten deze tempel
mogen zetten weten ze toch de jonge prins te redden. Samen met het
keizerlijk zegel nemen ze de jongen op om hem groot te brengen. De drie
monniken zijn niet de intelligentste en weten niet dat het hier om de
zoon van de keizer gaat. Ze besluiten hem hun kung fu te leren zodat het
ooit een sterke man mag worden. Op speelse wijze leert de jongen alles
wat ze weten. Ondertussen krijgt zijn jongere broer les in zwaardvechten van de minister. Ze proberen hem zoveel mogelijk te leren zodat
hij de troon terug kan claimen. Het enige wat hij mist is een goede
ademhaling techniek en dit is iets wat de minister hem niet kan leren.
Met deze reden wordt hij naar Shaolin gestuurd om daar het boek over deze
techniek te halen. Maar zelf op deze heilige plek heeft de oom van de
huidige keizer (Jason Pai
Piao), de man die achter het afzetten van de keizer zat, zijn mensen.
Langzaam maar zeker beginnen deze te vermoeden dat deze Shaolin monnik wel eens een van
de zonen van de keizer zou kunnen zijn. Als de tweede zoon zich hier dan ook nog
eens meldt om te vragen naar het speciale boek lijkt het voor hem
duidelijk te zijn. Hij zorgt er voor dat zijn mannen de gehele Shaolin
tempel tegen de twee prinsen op zet, iets wat het er voor hun niet
makkelijker op maakt.
Wat mij betreft een nogal opvallende
film. Het gebeurt namelijk niet iedere dag dat je Ti Lung in een kung fu
komedie zal aantreffen. Maar ondanks dat het voor hem niet de
gebruikelijke kost is gaat het hem erg goed af. Dit komt waarschijnlijk
ook door de combinatie van Shaolin en Wu xia. Deze twee verschillende
stijlen van films worden namelijk ook op voortreffelijke wijze samen
gesmolten. Het verhaal is wat simpel en zeker al meerdere malen gedaan,
maar de presentatie laat niks te wensen over. De sets en kleding zijn
werkelijk voortreffelijk en het verhaal vordert lekker soepel. Er zijn
alleen een paar puntjes waardoor de puristen onder ons de film zullen
afkeuren. Er wordt namelijk nogal wat gebruik gemaakt van de bekende
touwtjes en het versnellen van de gevechten. Wat mij betreft komt dit
niet storend over omdat het bij de sfeer van de film past. Er wordt ook
niet heel erg overdreven hoog gesprongen en de situaties die gecreëerd
worden zijn erg grappig op zijn tijd. Een ander punt is de humor die
door de film verweven zit. Dit wordt hoofdzakelijk gedaan door de drie
verbannen monniken en een klein beetje door Ti Lung. Het niveau in deze
grappen is niet erg hoog, maar als de drie opeens op pogo sticks aan een
gevecht beginnen wordt het toch wel even lachen. Verder bestaan de
gevechten hoofdzakelijk uit gewapende confrontaties. De variatie hierin
is nogal groot en origineel. Zo hanteert Kong Do een vlammend zwaard wat
ook de nodige explosies tot gevolg heeft. Lee Hoi San is een van de
weinige die met zijn vuisten vecht en hiernaast ook nog een speciaal
wapen hanteert. Het gaat hier om twee aan elkaar geklonken zwaarden met
een halve maan boven het handvat. Maar de overtreffende trap op dit
alles is Jason Pai Piao. Niet alleen ziet hij er voortreffelijk uit met
zijn witte pruik, maar zijn wapen; een handschoen met twee ijzeren
vingers, lijkt onverslaanbaar. Overal en in alles worden gaten geprikt of
het een lieve lust is. Het eindgevecht waarin zijn draagstoel wel hele
bijzondere functie blijkt te hebben is er een die je niet mag missen.
Een absoluut geslaagd regie debuut van choreograaf Tang Chia waarin hij
van diverse vrienden hulp kreeg tijdens het maken. Want zowel Chu Yuan
als Liu Chia liang adviseerde hem tijdens het filmen.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |