Ku Feng - Trailer & original trailer
Chiu Ya Chi - Color stills
Wang Lung Wei - Biography & selected filmography
Regisseur Sun Chung - Original poster
Speelduur 100 mins - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - other releases

Al jaren heerst er in de stad een bijzondere verdeeldheid. Precies in het midden loopt een lijn. Iedereen die over deze lijn heen stapt wacht een vreselijke straf. De Mong clan hakt namelijk dat lichaamsdeel af waar mee de lijn overschreden werd. Het is dus hoofdzakelijk hun regel en de mensen aan de andere kant gaan gebogen onder hun tirannie. Toch heeft Mong (Ku Feng) de leider van de Mong clan geen vrede met de situatie. Hij wil de macht over de gehele stad. Helaas beschikken zijn manschappen niet over voldoende kennis om hem deze overwinning te brengen. Er zit dus niets ander op dan een kung fu meester te zoeken om ze te trainen. Een paar dorpen verder woont Wong Yang (Ti Lung). Hij is een levende legende en bijzonder vaardig met de stok. Tevens is hij bijzonder rechtvaardig en erg goed voor zijn leerlingen. Als Mong hem vraagt zijn manschappen te trainen is het antwoord keihard nee. Dit zint Mong totaal niet en hij komt met een doortrapt plan. Door middel van een list maakt hij het Wong Yang onmogelijk om in zijn dorp te blijven wonen. Daarna speelt hij hier handig op in en nodigt hem uit bij hem te komen wonen. Voor Wong Yang zit er niets anders op dan het aanbod te accepteren. Als hij eenmaal binnen is bij de clan ontdekt hij dat de leden toch niet helemaal te vertrouwen zijn. Telkens weer weet Mong zich hier weer uit te praten. Dit lukt tot dat Chow Ping (Wong Yue) aan hem vraagt om hem les te geven. De clan kan dit niet accepteren en hierdoor ontstaat een behoorlijk scheve verhouding. Langzaam maar zeker ontdekt Wong Yang dat hij zich echt met de verkeerde clan in gelaten heeft. Helaas is het nu te laat en wordt het heel lastig om zijn naam te zuiveren.

Voor Ti Lung de derde film die hij op rij met regisseur Sun Chung maakte. En dit is tevens zijn meest kung fu georiënteerde rol. In bijna geen een film zal je Ti Lung zo stoer een kung fu meester zien neerzetten. Hij heeft dus ook vele actiescènes en deze lopen van gevechten tot behendigheids trucs en trainingen. Zijn uitstraling is meesterlijk en het ringbaardje wat hij heeft versterkt dit alleen maar. Een bijzonder sterke rol voor Ti Lung dus. Maar natuurlijk mogen we regisseur Sun Chung niet weg vlakken. Zoals altijd is zijn camerawerk subliem. Hij komt regelmatig verrassend uit de hoek met zijn aparte positionering van de camera. Zo verstopt hij de camera in een houten kar en maakt hij veel lange shots. Ondanks deze artistieke inspanningen laat hij in het verhaal wel wat steekjes vallen. Het verhaal is namelijk kinderlijk eenvoudig. Vooral het personage van Ti Lung reageert een beetje vreemd op de situatie waarin hij belandt. Want waarom zou iemand met zoveel intelligentie en kennis zich zo makkelijk in laten met gangsters. Vervolgens duurt het nog best lang voordat hij door heeft dat er iets niet klopt. Dit valt een beetje moeilijk te verkroppen maar de sfeer van de film maakt een boel goed. De wereld die gecreëerd wordt is erg levendig en alles ziet er voortreffelijk uit. Natuurlijk zijn de sets van het niveau zoals je mag verwachten van de Shaw brothers. Wat alleen opvalt is dat de kleuren een stuk grauwer zijn. Dit zorgt juist voor die aparte sfeer en maakt het iets realistischer. Maar het zijn de gevechten die de film bij de top trekken. De bekende choreograaf Tong Gaai is namelijk de man die hier zijn creativiteit op los liet. Hoofdzakelijk word er met de stok gevochten. Dit begint met een introductie waarin we Ti Lung zien trainen. Niet veel later volgt een gevecht waarin hij het opneemt tegen een grote groep aanvallers. Hier weet hij zich op voortreffelijke wijze door heen te slaan. Maar een van de hoogte punten van de film is wel de brug van houten bankjes. Een van Tong Gaai zijn favoriete attributen. Hij laat Ti Lung op geweldige wijze van de ene naar de andere kant komen. Maar Ti Lung is niet de enige die schittert in de gevechten. Wong Yue is een goede leerling en staat dus ook flink zijn mannetje. Hij is misschien niet de beste vechter maar zijn branie maakt hierin een boel goed. Zoals altijd is Ku Feng weer heerlijk om te haten. Zijn uitstraling is duivels. Vooral zijn ogen spuwen vuur en zijn stem buldert regelmatig door de speakers. Maar als hij voor het eind gevecht met een kleine hellebaard op het toneel verschijnt, kan het bijna niet meer op. Voor hem geldt eigenlijk het zelfde als Wong Yue. Hij is niet de beste vechter maar zijn uitstraling en de choreografie van Tong Gaai maken een boel goed. Vooral als zijn haar in het midden van het gevecht los komt te hangen wordt dit extra versterkt. Al met al geen super verhaal dus. Maar de sfeer, gevechten, trainingen en uitstraling van de acteurs maken ‘The kung fu instructor’ een absolute must see.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)
Ondertiteling Chinees & Engels