|
Al
jaren houdt de Ji Ho clan zich met succes bezig met diverse
experimenten. Ze krijgen het zelfs voor elkaar om hun mensen onkwetsbaar
te maken voor wapens. Hierdoor hebben ze een erg groot leden aantal en
is de clan erg succesvol. Maar de tijden veranderen en langzaam maar
zeker settelen zich steeds meer Europeanen in China. Deze Europeanen
introduceren het vuurwapen en dit is iets waar geen enkele kung fu stijl
tegen bestand is. Lui Gung (Liu Chia Liang) is een leider van een van
hun onderdelen en wordt belast met het zoeken naar een oplossing voor
dit probleem. Maar hoe meer hij met zijn onderzoek vordert hoe meer hij
ontdekt dat het onmogelijk is. Hij word het zat om steeds maar zijn
leerlingen te zien sterven en keert de clan de rug toe. Dit valt niet
echt in goede aarde bij de leiders van de clan. Van uit de verschillende
afdelingen worden er meerdere vechters het land in gestuurd om Lui Keung
op te sporen. Alle krijgen als enig aanknopingspunt mee dat Lui Keung,
onbewust, graag te koop loopt met zijn extreme vaardigheid in kung fu.
Niet echt veel, maar samen met de provincie waarin hij zich moet bevinden
komen ze een heel eind. Bijna gelijk komen drie van de vechters in dezelfde stad aan. Omdat ze geen van drie van elkaar weten wie ze zijn
levert dit nogal vreemde situaties op. Ook
Siao Ching (Hui Ying Hung) is op zoek
naar Lui Gung. Ze is zijn nichtje en staat achter het besluit
van haar oom. Ze probeert hem op te sporen, voordat de moordenaars dit
doen, om hem te waarschuwen. Dit lukt haar maar het is niet echt
gemakkelijk om de drie moordenaars op afstand te houden. Het is zelfs zo
extreem dat als één van de twee ernstig ziek wordt, hij nog steeds van geen
stoppen weet. Liu Gung neemt hem in huis en verzorgt hem tot hij beter
is. Volhardend als de moordenaar is wil hij kostte wat kost de strijd
met Lui Gung aangaan ondanks het feit dat hij amper op zijn benen kan
staan.
Zoals iedereen wel weet is Liu Chia Liang de koning van de kung fu film.
Als de gevechten van zijn hand zijn kan je er gewoon van uit gaan dat
het goed is. Vele van zijn films staan dus ook bol van de meest
geweldige en verbluffende gevechten. ‘Legendary weapons of China’ is
hier absoluut geen uitzondering op en ik durf met zekerheid te zeggen
dat dit zijn meesterwerk is. En dit geld niet alleen voor de martial
arts die getoond wordt. De opbouw van de scènes qua spanning is werkelijk
briljant. Het gebeurt namelijk maar zelden dat ik bij een kung fu film
echt op het puntje van mijn stoel kom te zitten. De gevechten zijn zelfs
zo intens dat ze met gemak een shot adrenaline bij de kijker kunnen
veroorzaken. Bijna elk wapen denkbaar komt aanbod en hierdoor wordt dit
alles geen moment saai. Want ‘Legendary weapons of China’ is bijna een
groot non-stop gevecht en dit wordt gepresenteerd zonder echt in
herhaling te vallen. Maar er wordt niet alleen kung fu gebruikt. De film
heeft namelijk een behoorlijk spiritueel tintje en explosieve
vermommingen en zelfs voodoo poppen worden niet geschuwd. Nou zie ik een
heleboel mensen denken; dat is niet voor mij, want ik zie mijn kung fu
graag zonder overdreven geneuzel en al helemaal geen magie. Maar door
het thema wat echte kung fu tegenover dit slappe aftreksel zet maakt een
boel goed. Het gaat er hoofdzakelijk om dat er bewezen wordt dat deze
spirituele stijl niets anders dan trucs zijn en met echte kung fu maar
weinig te maken heeft. Het komt uiteindelijk op de oude generatie aan om
dit te bewijzen. Er zijn zelfs mensen die beweren dat deze film een
cryptische boodschap zou zijn voor het weg ebben van tradities en de
ouderwetse kung fu film. Zo ver zou ik hier niet in willen gaan, maar
vermakelijk is het zeker. Er werkten bijna alleen maar top acteurs mee
aan dit meesterwerk. En dit zijn natuurlijk de gebruikelijke mensen die
je altijd terug ziet in een Liu Chia Liang film. Maar Fu Sheng komt dit
team versterken met een voor hem nogal ongebruikelijk rol. Nou speelde
hij wel eerder komische rollen maar op de een of andere manier komt hij
hier heel anders over. Het stuk waar hij in speelt is grappig maar valt
een beetje uit de toon bij de rest van de film. Toch is het functioneel
voor het verhaal aangezien hij word gebruikt om de oude meester Lui Gung
naar buiten te lokken. Het is alleen wat vreemd dat in een voor 80
procent serieuze film opeens een stuk slapstick komedie zit. Misschien
is dit gedaan om aan te geven hoe serieus ze de magie,
vermengd met kung fu,
moeten nemen . Maar laten we ons vooral niet te druk maken
over bepaalde keuzes van de schrijver en de regisseur.
Hsiao Hou
presteert zoals altijd geweldig. Hij laat goed zijn hoe flexibel,
krachtig en acrobatisch hij is. Hui Ying Hung heeft wat minder gevechten,
maar ze is verbluffend om naar te kijken. Soms mist ze wat kracht, maar
dit maakt ze weer goed met haar liefelijke uitstraling. Natuurlijk zet
Liu Chia Hui wederom een rol als kale monnik neer. Als we het over type
casting hebben in een kung fu film is hij toch wel het wandelende
voorbeeld. Maar zoals altijd is zijn prestatie solide en vooral zijn
introductie is enorm. Zoals ik al zei een film met alleen maar top
acteurs. Maar het eind gevecht tussen Liu Chia Liang en zin jongere
broer Liu Chia Yung is absoluut het hoogte punt. Een kwartier lang
worden werkelijk alle wapens,
die er zijn,
getoond op een prachtige
traditionele manier. Hier is dus duidelijk te zien wat deze familie
allemaal in huis heeft. Ik heb deze film over de jaren al meerdere malen
gezien. Iedere keer weet hij wederom te bewijzen dat dit de beste kung
fu film ooit gemaakt is. En het mooiste is nog dat hij eindelijk
verkrijgbaar is in zijn originele widescreen formaat met originele taal.
Deze mag je niet missen.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |