|
Het leven van Begger Su (Simon Yuen) is
zonder dat hij het merkt behoorlijk aan het veranderen. Tijdens een
gewone wandeling ontmoet hij Cougar (San Kuai), een niet echt
intelligente man. Cougar word achtervolgt door Chi Wai (Casanova Wong),
één van Begger Su zijn leerlingen. Chi Wai is alleen niet sterk genoeg
om zijn aanvaller te verslaan en de oude meester moet in grijpen. De
stijl die Cougar gebruikt doe enigszins denken aan een oude vijand van
Beggar Su, Bil Chan (Yen Shi Kwan). Als de man verslagen is laten ze het
voor wat het is en besteden niet te veel aandacht meer aan het voorval.
Misschien was dit wel handiger geweest want Cougar is een broer van Bil
Chan (Yen Shi Kwan). Als deze aan Bil Chan over het gevecht verteld
herkent hij in de omschrijving Begger Su. De kans om hem het leven zuur
te maken grijpt hij onmiddellijk aan. Hij vertrekt naar het stadje waar
Begger Su woont. Al snel weet hij de macht over een Casino te grijpen.
De huidige eigenaar zag namelijk al snel dat Bil Chan niet te verslaan
is. Ze sluiten een verbond en samen proberen ze het de dorpelingen
extra moeilijk te maken. Als eerste zetten ze de huisbaas van Begger Su
onder druk om hem uit zijn huis te zetten. Dit lukt met gemak en de oude
man neemt zijn toevlucht elders. De pesterijen gaan nog even zo door
zonder dat hij zich er iets van aantrekt. Pas als hij hoort dat Gam Fa (Yeung
pan Pan) tegen haar zin is uitgehuwelijkt aan de nieuwe vriend van Bil
Chan vindt hij het genoeg. Samen met zijn leerlingen trekt Begger Su er
op uit om Bil Chan duidelijk te maken wie er werkelijk de baas is in het
dorp.
Een van de vele films die gemaakt zijn op het succes van de originele
‘Drunken master’ met Jackie Chan. Het grote plus punt van ‘Story of
drunken master’ is natuurlijk dat de enige echte drunken master Simon
Yuen er een rol in speelt. Verder bestaat de cast uit alleen maar kung
fu specialisten dus over de gevechten is niet te klagen. Alleen het
grote nadeel van de film is dat het allemaal erg traag op gang komt. Na
een prachtige intro waarin eerst Simon Yuen de dronken stijl laat zien
krijgen we trainingen van Yeung Pan Pan, Casanova Wong en Yuen Lung Kui
te zien. Dit gebeurt tegen een zwarte achtergrond en precies zoals
een kung fu film hoort te beginnen. Vervolgens schakelen we over op een
scène in een casino. Helaas duurt dit allemaal veelste lang en is het
niet echt boeiend wat we te zien krijgen. Er zit een tergend traag tempo
in de gesprekken wat het moeilijk maakt om de aandacht er goed bij te
houden. De aandachtpunten van het verhaal liggen ook nog eens op de
verkeerde plek. Hierdoor springen de belangrijk gebeurtenissen er niet
echt uit. Het is dus duidelijk dat er niet echt met een script gewerkt
is. Om de gaten op te vullen zorgt Dean Shek voor de bekende flauwe
grappen. Een gast rol die nog geen vijf minuten duurt. Hoofdzakelijk
staat hij zich te vergapen aan Yeung Pan Pan en wordt het niet echt
grappig. Aan de film werkte twee regisseurs namelijk Wu Pang en Ngai
Hong Fung. Wu Pang is een regisseur met ervaring sinds 1938 en je zou
toch denken dat je het trucje toch wel onder de knie zou moeten hebben.
Naar mijn idee is het dus ook Ngai Hong Fung die verantwoordelijk was
voor het grootste deel van de film. Een film als ‘Ten tigers of Shaolin’
was ook van zijn hand en deze lijdt aan het zelfde euvel. Gelukkig
zitten er tussen de matige dialogen voldoende trainingen, vechtscènes en
momenten dat Yeung Pan Pan haar acrobatische act opvoert. Dit zorgt er
voor dat de film toch interessant wordt. Deze jonge dame is namelijk een
van de beste vrouwelijk vechters uit de kung fu geschiedenis. Ze is
extreem flexibel en heeft wat de meeste missen, kracht. Ook is ze niet
bang om klappen te krijgen of om te vallen en dit komt vooral in het
eind gevecht goed naar voren. Om de balans er goed in te brengen krijgt
ze versterking van Casanova Wong. Het is algemeen bekend dat hij een van
de beter beenvechters is en dat laat hij zien ook. Helaas blijft zijn
gezicht op de momenten dat hij moet acteren zoals altijd expressie loos.
De laatste aan de kant van de goeie is de jongste telg uit de Yuen
familie, Yuen Lung Kui. Hij is een voortreffelijk acrobaat en degene
die het meeste zijn dronken stijl laat zien aan het einde. Hij is alleen
wel zo dronken dat hij Yen Shi Kwan continue omver probeert te gooien
met zijn gehang. De laatste twintig minuten is een lang gevecht waarin de
eerder genoemde drie het opnemen tegen Yen Shi Kwan. Een meesterlijk
gevecht dat eigenlijk alleen eerder tekortkomingen in een keer te niet
doet. Dit zorgt er voor dat je wonder boven wonder toch met een goed
gevoel de film afsluit. Het lijkt me logische dat de film dus tussen de
twijfelgevallen belandt. Maar mocht je hem tegen komen zou ik hem toch
zeker niet laten liggen. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |